Livet leker för Linuxmaskinen

Publicerad

Efter lång tids drift med Windows 7 som operativsystem lyckades Pardus 2011 med konststycket att haverera partitionerna, något jag skrev om i förra månadens Linuxkrönika. I dag kan jag konstatera att det ligger mycket sanning i talesättet ”Inget ont som inte har något gott med sig”.

Passande för årets första månaders vita väderlek har vi tittat närmare på distributionen Snowlinux 10. Speciellt en applikation i distributionen fann jag extra intressant och matnyttig. Det handlar om att konvertera film från ett format till ett annat, med hjälp av Arista Transcoder.

Min stationära Windowsdator har åtskilliga gigabyte med okomprimerad AVI-film, infångad under ett par års tid från spelet Entropia Universe. Det handlar om allt från korta videosnuttar till längre oklippta filmer från diverse virtuella event. Givetvis finns det en uppsjö med Windowsprogram som kan komprimera och konvertera filmer, men det krävs både tredjepartsprogram, rätt codec och ett antal inställningar för att ens vara i närheten av att komma igång med konverteringen. Dessutom gav exempelvis Autogk enbart ljud på en kanal och en något för kraftigt kapad lodrät bild, men den lilla filstorleken som resultatet visar går inte att klaga på.

Tilläggas bör att jag varken har tid eller motivation för att sätta mig in i avancerad videohantering. Men med Snowlinux får jag ett i princip komplett paket för mitt ändamål. Den Pardusförstörda partitionslösa bärbara datorn passar perfekt. Äntligen har dumburken fått ett vettigt syfte – som Linuxmaskin och videokonverterare.

Distributionen Snowlinux erbjuder nämligen redan från början möjligheten till videokomprimering med Arista Transcoder. Egentligen behöver ingenting installeras, med ett stort USB-minne kan filerna fraktas fram och tillbaka, men för enkelhetens skull installerar jag en FTP- och en webbserver. Det fungerar med Samba också, men det skadar inte att ha en säkerhetskopia på filmerna ifall något går snett. Dessutom kräver Samba likt Windowsprogrammen tid för konfiguration, något jag inte prioriterar på min fritid. Så här nöjd och glad med Linuxmaskinen var det längesedan jag var.

Känner du någon som just har börjat med Linux och behöver hjälp att komma igång med kommandoterminalen? Perfekt. Be dem köpa detta nummer, så slipper du låna ut din Datormagazin-tidning. Vår frilansare Jonas Kämpe har komponerat ett nybörjarvänligt alster med fokus på terminalen och några av dess många användbara kommandon.

On
Off

0 kommentarer

  • Besök oss på Facebook

    Bloggen Redaktionen, 2013-11-11 16:45

  • Min önskan denna jul

    Varför finns det ingen bra samlad tjänst för svenska nyheter? Jag saknar motsvarigheten till Spotify fast för nyheter. Så varsågod, här är ett serverat affärskoncept.

    Bloggen Redaktionen, 2012-12-03 09:58

  • Intryck från Research at Intel 2012

    För några veckor sedan var jag i San Francisco för Intels forskningsevent R@I 2012, kort för Research at Intel. Företaget satsar rejält på forskning världen över och de projekt som visades upp under eventet visade på stor variation.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-07-19 11:40

  • Första intrycken av Windows 8 Release Preview

    Microsoft gjorde nyligen Windows 8 Release Preview publikt tillgänglig, den sista förhandsversionen innan systemet släpps. Företaget hävdar själva hävdar att det är den största förändringen sedan Windows 95 och jag är benägen att hålla med dem.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-06-15 09:45

  • Inte ens nära...

    Bloggen Peter Widén, 2012-06-04 16:46

  • Bättre koll på komponentnivån

    ”Lägg inte alla ägg i samma korg” lyder ordspråket. När människor en gång i tiden myntade dessa bevingade ord handlade det om att överleva snarare än att maximera vinst. I dag lever vi i västvärlden inte ur hand i mun, men de gamla ordspråken ger oss likväl ledning vid livets alla vägskäl. Eller borde göra det.

    Bloggen Peter Widén, 2012-05-28 14:33

  • Snabbare webb med SPDY på väg

    För en vecka sedan träffade undertecknad Anders Stenwall och Mats Ericsson från F5 Networks för att diskutera deras kommande gateway-produkter som bland mycket annat ska stöda Googles SPDY-protokoll.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-25 14:15

  • Galaxy S III - juridiskt avlad toppmobil?

    Samsungs kommande flaggskeppsmobil Galaxy S III föranleddes av rejäl hype i sann Apple-anda. Mycket tyder på att den juridiska processen har hämmat Samsungs designval.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-10 10:30

  • Tisdag 31 januari 2012, kl 12:00

    Nu är det så kallad deadline. Det innebär att tidningen måste finnas i digital form hos tryckeriet, för nu påbörjar de sin bearbetnings- och skapningsprocess av Datormagazin 3-2012.

    Bloggen Thomas Forsberg, 2012-01-31 12:00

  • Nya mått i PC-världens finkostym

    Vi har nu äntrat det nya året på allvar. 2012 känns på många sätt som det minst förutsägbara året i modern tid. I skrivande stund (strax innan nyår) har jag personligen en 50/50-känsla när det gäller det område som Datormagazin täcker.

    Bloggen Peter Widén, 2012-01-17 08:01

  • Nya hyresgäster flyttar in

    När du läser det här har det nya året kommit en bit på vägen. Helgerna är över, julmaten är uppäten och julklapparna uppackade. Även nyåret med sitt firande och sina löften är över. Ständigt dessa nyårslöften, som i bästa fall har lett till nya goda vanor.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2012-01-17 08:00

  • Ubuntus uppgång och fall

    I skrivande stund har det gått en tid sedan den senaste utgåvan av Ubuntu, Oneiric Ocelot, släpptes. Ordet "Oneiric" kan översättas till "drömmande" eller "dagdrömmande" och frågan är om inte utvecklingsteamet har blivit sömnigt. Jag har alltid gillat Ubuntu, men på senare tid tvivlar jag allt oftare och mer.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-28 16:01

  • Våra smartphones ska göra livet enklare

    Kan en värktablett verkligen betecknas som "intelligent"? Du kanske minns den underliga diskussionen i reklambranschen under 2000-talet? Kan en telefon betecknas som "smart" blir den logiska följdfrågan.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-28 16:00

  • Julledighet - dags att färdigställa ett projekt

    Linuxredaktören har i vanlig ordning en större mängd projekt igång. Vissa är större, som till exempel motorrenovering på en gammal Saab och panelrenovering på huset.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-06 16:01

  • Konsten att lita på centraliserade IT-lösningar

    Jag vet, det är inte ett särskilt upphetsande begrepp, "centraliserade IT-lösningar", men jag vill av flera skäl lyfta fram det här ämnet på nytt. För vi kommer inte ifrån det ens om vi skulle vilja.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-06 16:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat