Gentoo-projektet frodas och mår bra

Publicerad

I ett par månaders tid har jag funderat över statusen för Gentoo-projektet. I tron att version 2008.0, som släpptes i juli 2008, var den senaste har mina rynkor i pannan växt allt eftersom.

Projektet Gentoo hade ett ledningsproblem som påverkade ett par tänkta versioner, som ställdes in. Under lång tid har det varit tyst från ledningshåll i Gentoo. För att få reda på hur det ligger till har jag till och med försökt att få en kommentar från dess ansvarige ledare, men utan lyckat resultat.

Lyckligtvis har jag haft fel. Min oro över Gentoo-projektet har varit obefogad. Gentoo frodas och mår bra. Tipstack går till signaturen Jonas på Datormagazin.se.

Med den nysläppta versionen 11.0 firar projektet det fortsatta samarbetet mellan sina användare och utvecklare. En gest som gör att jag vill hylla Gentoo.

Samtidigt måste jag vara självkritisk och inse att jag levt i en naiv bubbla i fråga om att Gentoo-projektet var på väg att dö.

Gentoo är en så kallad rullande distribution med kontinuerliga uppdateringar. När en ögonblicksbild tas görs paketen om till ett binärt format och en "version" skapas. Det kan alltså gå flera år utan att en version släpps, utan risk för att projektet ska vara på väg att dö.

Länge leve Gentoo.

I månadens välfyllda Linuxmagazin kan du läsa om hur du stoppar intrångsförsök med Fail2ban, allt som finns att veta om distributionen Slax, hur du sätter upp en egen server med hjälp av Turnkey, startprocessen Init samt säker CentOS-server med Selinux.

On
Off

0 kommentarer

  • Besök oss på Facebook

    Bloggen Redaktionen, 2013-11-11 16:45

  • Min önskan denna jul

    Varför finns det ingen bra samlad tjänst för svenska nyheter? Jag saknar motsvarigheten till Spotify fast för nyheter. Så varsågod, här är ett serverat affärskoncept.

    Bloggen Redaktionen, 2012-12-03 09:58

  • Intryck från Research at Intel 2012

    För några veckor sedan var jag i San Francisco för Intels forskningsevent R@I 2012, kort för Research at Intel. Företaget satsar rejält på forskning världen över och de projekt som visades upp under eventet visade på stor variation.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-07-19 11:40

  • Första intrycken av Windows 8 Release Preview

    Microsoft gjorde nyligen Windows 8 Release Preview publikt tillgänglig, den sista förhandsversionen innan systemet släpps. Företaget hävdar själva hävdar att det är den största förändringen sedan Windows 95 och jag är benägen att hålla med dem.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-06-15 09:45

  • Inte ens nära...

    Bloggen Peter Widén, 2012-06-04 16:46

  • Bättre koll på komponentnivån

    ”Lägg inte alla ägg i samma korg” lyder ordspråket. När människor en gång i tiden myntade dessa bevingade ord handlade det om att överleva snarare än att maximera vinst. I dag lever vi i västvärlden inte ur hand i mun, men de gamla ordspråken ger oss likväl ledning vid livets alla vägskäl. Eller borde göra det.

    Bloggen Peter Widén, 2012-05-28 14:33

  • Snabbare webb med SPDY på väg

    För en vecka sedan träffade undertecknad Anders Stenwall och Mats Ericsson från F5 Networks för att diskutera deras kommande gateway-produkter som bland mycket annat ska stöda Googles SPDY-protokoll.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-25 14:15

  • Galaxy S III - juridiskt avlad toppmobil?

    Samsungs kommande flaggskeppsmobil Galaxy S III föranleddes av rejäl hype i sann Apple-anda. Mycket tyder på att den juridiska processen har hämmat Samsungs designval.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-10 10:30

  • Tisdag 31 januari 2012, kl 12:00

    Nu är det så kallad deadline. Det innebär att tidningen måste finnas i digital form hos tryckeriet, för nu påbörjar de sin bearbetnings- och skapningsprocess av Datormagazin 3-2012.

    Bloggen Thomas Forsberg, 2012-01-31 12:00

  • Nya mått i PC-världens finkostym

    Vi har nu äntrat det nya året på allvar. 2012 känns på många sätt som det minst förutsägbara året i modern tid. I skrivande stund (strax innan nyår) har jag personligen en 50/50-känsla när det gäller det område som Datormagazin täcker.

    Bloggen Peter Widén, 2012-01-17 08:01

  • Nya hyresgäster flyttar in

    När du läser det här har det nya året kommit en bit på vägen. Helgerna är över, julmaten är uppäten och julklapparna uppackade. Även nyåret med sitt firande och sina löften är över. Ständigt dessa nyårslöften, som i bästa fall har lett till nya goda vanor.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2012-01-17 08:00

  • Ubuntus uppgång och fall

    I skrivande stund har det gått en tid sedan den senaste utgåvan av Ubuntu, Oneiric Ocelot, släpptes. Ordet "Oneiric" kan översättas till "drömmande" eller "dagdrömmande" och frågan är om inte utvecklingsteamet har blivit sömnigt. Jag har alltid gillat Ubuntu, men på senare tid tvivlar jag allt oftare och mer.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-28 16:01

  • Våra smartphones ska göra livet enklare

    Kan en värktablett verkligen betecknas som "intelligent"? Du kanske minns den underliga diskussionen i reklambranschen under 2000-talet? Kan en telefon betecknas som "smart" blir den logiska följdfrågan.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-28 16:00

  • Julledighet - dags att färdigställa ett projekt

    Linuxredaktören har i vanlig ordning en större mängd projekt igång. Vissa är större, som till exempel motorrenovering på en gammal Saab och panelrenovering på huset.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-06 16:01

  • Konsten att lita på centraliserade IT-lösningar

    Jag vet, det är inte ett särskilt upphetsande begrepp, "centraliserade IT-lösningar", men jag vill av flera skäl lyfta fram det här ämnet på nytt. För vi kommer inte ifrån det ens om vi skulle vilja.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-06 16:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat