Vägen till säkerhet

Publicerad

Det finns många aspekter av säkerhet i ett Linuxsystem. Det första jag spontant kommer att tänka på är hur man ska skydda sin maskin mot externa hot.

Brandväggar, övervakningsmjukvara, penetrationstestning och antiviruslösningar är bara några av de saker man kan grotta ned sig i. Och precis som många andra Linuxanvändare har jag ägnat timmar och åter timmar vid skärmen, läsandes manualer och testandes nya smarta säkerhetslösningar.

Men en sak har vi nog alla en tendens att glömma bort: backup av alla viktiga filer. Hotet behöver inte komma från utsidan av vårt nätverk. Ganska ofta är det vi själva som är det värsta hotet mot vår data. En fil råkar raderas, några tusen tecken av ett litterärt mästerverk tas bort eller en bild ersätts av en annan.

En bra backup kan såklart rädda oss från allt det här. Men av någon anledning har aldrig backup verkat lika roligt som att försöka stoppa ett oidentifierat yttre hot. Det är på något sätt mycket mer underhållande att skydda systemet från intrångsförsök än att inse att man själv utgör ett allvarligt hot mot de egna semesterbilderna eller mot den egna musiksamlingen.

Artikeln i det här numret om BackupPC fick i alla fall mig att omvärdera backup ganska mycket. Med ett snyggt webbgränssnitt och oändligt mycket inställningsmöjligheter fick det backup att bli lite sexigt. Ok, kanske inte sexigt, men mycket roligare än att bara sitta och läsa manualen för Rsync eller fundera över bandbackup med gamla DAT-band. Skulle inte backup falla dig i smaken kan du alltid grotta ned dig i lastbalansering – också en form av säkerhet för viktiga system – eller nyheterna i Ubuntu 11.04.

Ubuntu verkar fortsätta sig segertåg över världen och version 11.04 gör inte distributionen sämre. Kanske är det dags att testa, om du inte redan gjort det? När du gjort det kan du alltid ta tag i den där bortglömda backupen.

On
Off

0 kommentarer

  • Besök oss på Facebook

    Bloggen Redaktionen, 2013-11-11 16:45

  • Min önskan denna jul

    Varför finns det ingen bra samlad tjänst för svenska nyheter? Jag saknar motsvarigheten till Spotify fast för nyheter. Så varsågod, här är ett serverat affärskoncept.

    Bloggen Redaktionen, 2012-12-03 09:58

  • Intryck från Research at Intel 2012

    För några veckor sedan var jag i San Francisco för Intels forskningsevent R@I 2012, kort för Research at Intel. Företaget satsar rejält på forskning världen över och de projekt som visades upp under eventet visade på stor variation.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-07-19 11:40

  • Första intrycken av Windows 8 Release Preview

    Microsoft gjorde nyligen Windows 8 Release Preview publikt tillgänglig, den sista förhandsversionen innan systemet släpps. Företaget hävdar själva hävdar att det är den största förändringen sedan Windows 95 och jag är benägen att hålla med dem.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-06-15 09:45

  • Inte ens nära...

    Bloggen Peter Widén, 2012-06-04 16:46

  • Bättre koll på komponentnivån

    ”Lägg inte alla ägg i samma korg” lyder ordspråket. När människor en gång i tiden myntade dessa bevingade ord handlade det om att överleva snarare än att maximera vinst. I dag lever vi i västvärlden inte ur hand i mun, men de gamla ordspråken ger oss likväl ledning vid livets alla vägskäl. Eller borde göra det.

    Bloggen Peter Widén, 2012-05-28 14:33

  • Snabbare webb med SPDY på väg

    För en vecka sedan träffade undertecknad Anders Stenwall och Mats Ericsson från F5 Networks för att diskutera deras kommande gateway-produkter som bland mycket annat ska stöda Googles SPDY-protokoll.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-25 14:15

  • Galaxy S III - juridiskt avlad toppmobil?

    Samsungs kommande flaggskeppsmobil Galaxy S III föranleddes av rejäl hype i sann Apple-anda. Mycket tyder på att den juridiska processen har hämmat Samsungs designval.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-10 10:30

  • Tisdag 31 januari 2012, kl 12:00

    Nu är det så kallad deadline. Det innebär att tidningen måste finnas i digital form hos tryckeriet, för nu påbörjar de sin bearbetnings- och skapningsprocess av Datormagazin 3-2012.

    Bloggen Thomas Forsberg, 2012-01-31 12:00

  • Nya mått i PC-världens finkostym

    Vi har nu äntrat det nya året på allvar. 2012 känns på många sätt som det minst förutsägbara året i modern tid. I skrivande stund (strax innan nyår) har jag personligen en 50/50-känsla när det gäller det område som Datormagazin täcker.

    Bloggen Peter Widén, 2012-01-17 08:01

  • Nya hyresgäster flyttar in

    När du läser det här har det nya året kommit en bit på vägen. Helgerna är över, julmaten är uppäten och julklapparna uppackade. Även nyåret med sitt firande och sina löften är över. Ständigt dessa nyårslöften, som i bästa fall har lett till nya goda vanor.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2012-01-17 08:00

  • Ubuntus uppgång och fall

    I skrivande stund har det gått en tid sedan den senaste utgåvan av Ubuntu, Oneiric Ocelot, släpptes. Ordet "Oneiric" kan översättas till "drömmande" eller "dagdrömmande" och frågan är om inte utvecklingsteamet har blivit sömnigt. Jag har alltid gillat Ubuntu, men på senare tid tvivlar jag allt oftare och mer.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-28 16:01

  • Våra smartphones ska göra livet enklare

    Kan en värktablett verkligen betecknas som "intelligent"? Du kanske minns den underliga diskussionen i reklambranschen under 2000-talet? Kan en telefon betecknas som "smart" blir den logiska följdfrågan.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-28 16:00

  • Julledighet - dags att färdigställa ett projekt

    Linuxredaktören har i vanlig ordning en större mängd projekt igång. Vissa är större, som till exempel motorrenovering på en gammal Saab och panelrenovering på huset.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-06 16:01

  • Konsten att lita på centraliserade IT-lösningar

    Jag vet, det är inte ett särskilt upphetsande begrepp, "centraliserade IT-lösningar", men jag vill av flera skäl lyfta fram det här ämnet på nytt. För vi kommer inte ifrån det ens om vi skulle vilja.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-06 16:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat