Nya hyresgäster flyttar in

Publicerad

När du läser det här har det nya året kommit en bit på vägen. Helgerna är över, julmaten är uppäten och julklapparna uppackade. Även nyåret med sitt firande och sina löften är över. Ständigt dessa nyårslöften, som i bästa fall har lett till nya goda vanor.

Nytt år innebär också ofta förändringar. Så har även fallet varit hos undertecknad. Här har det ständiga nyårslöftet om att röra mer på sig till viss del infriats genom ett par nya familjemedlemmar. Det är dock inte pingviner det handlar om, utan två hundar.

Även i min dator har det flyttat in nya hyresgäster. Som du kunde läsa i min förra krönika har mitt tålamod med Ubuntu börjat tryta, så numera får den dagdrömmande ozeloten (även känd som Ubuntu 11.10) sällskap av ett antal konkurrenter. Det föll sig inte bättre än att datorns hårddisk fick upplåta plats åt inte mindre än fyra nya operativsystem.

Linux Mint var först ut, ett system som faktiskt gav en fräsch mersmak. Inte helt perfekt, men jag tycker ändå att det finns en poäng i dess slogan - "Ubuntu made right".

Därefter var det dags för den nya Fedoraversionen, som har nummer 16. Också detta en trevlig bekantskap. Utvecklarna bakom Fedora sätter i vanlig ordning de fria idealen högt. Systemet levereras därför bara med mjukvara som utan tvivel är fri och öppen. Detta innebär, som du också kan läsa i testet i detta nummer, att vissa saker behöver ordnas efter installationen för att systemet ska bli komplett. Bland annat saknas stöd för Flash och multimedia, något som gör det hela lite omständligt. När allt kommit på plats är det dock ett mycket bra system.

Ibland kan det ändå vara kul att fixa och trixa med systemet, något som även är nödvändigt med mitt tredje nya operativsystem, FreeBSD. Här ligger fokus på säkerhet och stabilitet, och det krävs ännu mer fixande innan man har ett fullt fungerande system.

Slutligen hamnade även Oracles senaste Solarisutgåva på hårddisken. Här fungerade det mesta med en gång, och detta är nog ett system man skulle kunna leva med.

Blir du nyfiken på att prova du med? I Datormagazin 2-2011 får du mer kött på benen. Sedan är det bara att ladda ned och testa, och dela gärna med dig av dina upplevelser om de olika systemen på Datormagazins forum.

On
Off

0 kommentarer

  • Besök oss på Facebook

    Bloggen Redaktionen, 2013-11-11 16:45

  • Min önskan denna jul

    Varför finns det ingen bra samlad tjänst för svenska nyheter? Jag saknar motsvarigheten till Spotify fast för nyheter. Så varsågod, här är ett serverat affärskoncept.

    Bloggen Redaktionen, 2012-12-03 09:58

  • Intryck från Research at Intel 2012

    För några veckor sedan var jag i San Francisco för Intels forskningsevent R@I 2012, kort för Research at Intel. Företaget satsar rejält på forskning världen över och de projekt som visades upp under eventet visade på stor variation.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-07-19 11:40

  • Första intrycken av Windows 8 Release Preview

    Microsoft gjorde nyligen Windows 8 Release Preview publikt tillgänglig, den sista förhandsversionen innan systemet släpps. Företaget hävdar själva hävdar att det är den största förändringen sedan Windows 95 och jag är benägen att hålla med dem.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-06-15 09:45

  • Inte ens nära...

    Bloggen Peter Widén, 2012-06-04 16:46

  • Bättre koll på komponentnivån

    ”Lägg inte alla ägg i samma korg” lyder ordspråket. När människor en gång i tiden myntade dessa bevingade ord handlade det om att överleva snarare än att maximera vinst. I dag lever vi i västvärlden inte ur hand i mun, men de gamla ordspråken ger oss likväl ledning vid livets alla vägskäl. Eller borde göra det.

    Bloggen Peter Widén, 2012-05-28 14:33

  • Snabbare webb med SPDY på väg

    För en vecka sedan träffade undertecknad Anders Stenwall och Mats Ericsson från F5 Networks för att diskutera deras kommande gateway-produkter som bland mycket annat ska stöda Googles SPDY-protokoll.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-25 14:15

  • Galaxy S III - juridiskt avlad toppmobil?

    Samsungs kommande flaggskeppsmobil Galaxy S III föranleddes av rejäl hype i sann Apple-anda. Mycket tyder på att den juridiska processen har hämmat Samsungs designval.

    Bloggen Andreas Eklöv, 2012-05-10 10:30

  • Tisdag 31 januari 2012, kl 12:00

    Nu är det så kallad deadline. Det innebär att tidningen måste finnas i digital form hos tryckeriet, för nu påbörjar de sin bearbetnings- och skapningsprocess av Datormagazin 3-2012.

    Bloggen Thomas Forsberg, 2012-01-31 12:00

  • Nya mått i PC-världens finkostym

    Vi har nu äntrat det nya året på allvar. 2012 känns på många sätt som det minst förutsägbara året i modern tid. I skrivande stund (strax innan nyår) har jag personligen en 50/50-känsla när det gäller det område som Datormagazin täcker.

    Bloggen Peter Widén, 2012-01-17 08:01

  • Ubuntus uppgång och fall

    I skrivande stund har det gått en tid sedan den senaste utgåvan av Ubuntu, Oneiric Ocelot, släpptes. Ordet "Oneiric" kan översättas till "drömmande" eller "dagdrömmande" och frågan är om inte utvecklingsteamet har blivit sömnigt. Jag har alltid gillat Ubuntu, men på senare tid tvivlar jag allt oftare och mer.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-28 16:01

  • Våra smartphones ska göra livet enklare

    Kan en värktablett verkligen betecknas som "intelligent"? Du kanske minns den underliga diskussionen i reklambranschen under 2000-talet? Kan en telefon betecknas som "smart" blir den logiska följdfrågan.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-28 16:00

  • Julledighet - dags att färdigställa ett projekt

    Linuxredaktören har i vanlig ordning en större mängd projekt igång. Vissa är större, som till exempel motorrenovering på en gammal Saab och panelrenovering på huset.

    Bloggen Patrik Hermansson, 2011-12-06 16:01

  • Konsten att lita på centraliserade IT-lösningar

    Jag vet, det är inte ett särskilt upphetsande begrepp, "centraliserade IT-lösningar", men jag vill av flera skäl lyfta fram det här ämnet på nytt. För vi kommer inte ifrån det ens om vi skulle vilja.

    Bloggen Peter Widén, 2011-12-06 16:00

  • Oredev 2011 i backspegeln

    Under andra veckan av november genomfördes årets upplaga av konferens Oredev i Malmö. Datormagazin fanns på plats för att ta del av de senaste trenderna och nya spännande tekniska lösningar.

    Bloggen Andreas Bergström, 2011-11-17 13:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat