Fråga
Av någon för mig okänd anledning har Tillförlitlighetshistoriken i Underhåll Åtgärdscenter i Windows 8 slutat att fungera. Den har inte uppdaterat sedan den 5/9.
Vad gör jag åt detta? Är den här funktionen viktig? Datorn i övrigt verkar fungera som den ska.
Anna-Lena Wallin
Svar
Funktionen kan väl kanske inte kallas viktig, men den är definitivt användbar. Den är ett mycket bra hjälpmedel om du får problem med datorn.
Varför den har stannat vågar jag inte svara på, men kontrollera följande. Starta Schemaläggaren (Kontrollpanelen/Administrationsverktyg) och öppna Biblioteket till vänster. Bläddra dig ned till Microsoft/Windows/RAC. Högerklicka på RAC, välj Visa och se till att ”Visa dolda aktiviteter” är markerat.
Dubbelklicka på aktiviteten RacTask i mittpanelen och byt till fliken Utlösare. Där ska finnas fyra utlösare och samtliga ska vara aktiverade. Om någon av dem inte är det, dubbelklicka och bocka för Aktiverad. Stäng aktiviteten igen, men behåll den markerad. Klicka på Kör i högra panelen. Detta startar aktiviteten och efter ett tag bör du se ett resultat.
Se också till att Tillförlitlighetsövervakaren är aktiverad i systemregistret. Starta Registereditorn och leta dig fram till nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARE Microsoft Reliability Analysis WMI. Kontrollera att värdet WMIEnable till höger är satt till 1. Om det inte är det, ändra.
Om dessa åtgärder inte hjälper, prova med att nollställa Tillförlitlighetsövervakaren. Detta tar bort all historik, men om ingen uppdatering skett på en månad spelar det väl mindre roll. Stäng Tillförlitlighetsövervakaren. Se till at du har Utforskaren inställd på att visa dolda filer och systemfiler.
Leta reda på mappen C:ProgramDataMicrosoftRAC. Öppna mappen PublishedData och radera alla filer där. Gör likadant med filerna i mappen StateData. Öppna Tillförlitlighetsövervakaren igen, så bör den vara helt tom. Starta om datorn.
Förhoppningsvis har nu insamlingen av data kommit igång igen.