Bättre information från operatörerna om täckning och mottagningsegenskaper ska bli resultatet av ett nytt regeringsbeslut.
Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen får gemensamt regeringens uppdrag att föreslå hur operatörernas information till konsumenterna om mobiltäckning och mobiltelefoners mottagningsegenskaper kan bli tydligare.
Konsumentverket och PTS ska enligt samma regeringsbeslut också överväga om myndigheterna behöver få bättre möjligheter för att kunna utöva nödvändig tillsyn på marknaden.
– Under våren har många konsumenter, i olika delar av landet, tydligt beskrivit brister i mobiltäckningen. Det är ett tecken på att de mobila tjänsterna snabbt blivit väldigt viktiga för oss konsumenter, i jobbet och i vårt vardagsliv. Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än vad de kunnat hålla. Därför ger regeringen nu Konsumentverket och PTS ett tydligt uppdrag för att stärka konsumentmakten på mobilmarknaden och förbättra informationen om mobiltäckning och om olika mobiltelefoners mottagningsegenskaper, säger IT- och energiminister Anna-Karin Hatt.
PTS har nyligen på regeringens uppdrag genomfört stickprovsmätningar av operatörernas täckning. Resultatet visar att överensstämmelsen mellan vissa operatörers utlovade täckning och den uppmätta täckningen ofta inte är tillfredsställande.
PTS har också gjort uppkopplingsförsök avseende taltjänster med sex olika mobiltelefoner. Från denna undersökning kan PTS se en tendens till att de smarta telefonerna presterar något sämre än de traditionella mobiltelefonerna.