Hela 78 procent av svenskarna har en smart telefon enligt en ny undersökning.
Enligt Accentures senaste studie Mobile Web Watch 2013, som undersökt hur konsumenter i hela världen använder sig av mobila enheter anger 78 procent av svenskarna att de äger en smartphone, vilket kan jämföras med snittet i utvecklade länder som ligger på 67 procent.
Drygt en fjärdedel, 27 procent, använder tjänster för internetsamtal som Skype och Viber och 36 procent planerar att börja använda sådana tjänster, vilket enligt Accenture kommer att ställa högre krav på operatörerna.
– Det är spännande att se hur pass snabbt vi förändrar vårt användande av mobila tjänster. Att mer än en tredjedel av svenskarna planerar att börja ringa samtal genom internet redan under det närmaste året kan ställa höga krav på teleoperatörerna. De har redan kommit långt i arbetet mot att ställa om till affärsmodeller som håller lönsamheten oförändrad, och utmaningen blir nu att hitta modeller som även ökar lönsamheten. Innovation och nya intäktskällor kommer att bli nödvändiga för att teleoperatörerna i förlängningen ska undvika att endast bli leverantörer av internetuppkopplingar, säger Niclas Poldahl, ansvarig för affärsområdet Media och Entertainment på Accenture.
I undersökningen framkom också att 69 procent av svenskarna skulle använda sig av internetbaserade röstsamtal ännu oftare om hastigheten och kvaliteten på nätet för dataöverföring förbättrades. 59 procent menade att de kunde tänka sig att betala mer för snabbare uppkoppling via 4G-nät. Av dessa kunde en fjärdedel tänka sig att betala upp till tio procent mer för 4G än de betalar idag för 3G, medan fem procent var öppna för att betala hela 30 procent mer.