Automatiskt byta färg på cell i excel / av Berg

• 12 svar
Automatiskt byta färg på cell i excel
2005-10-18 kl 08:26

Hur gör man för att en cell automatiskt ska byta färg.Jag jobbar med en fil där jag ska dokumentera installerade licenser. I cellerna ska jag skriva in datumet för den dagen då licensen går ut. Jag vill att en cell ska byta färg till exempelvis röd om datumet i cellen är det samma som dagens datum eller om det redan är passerat. Det vore också bra om den kunde byta till exempelvis gul om det bara är ett visst antal dagar kvar till att licensen kommer att gå ut.Går detta?

2005-10-18 kl 08:50

Det känns som att conditional formatting är grejen för dig. Tyvärr har jag inte Excel här själv, så antingen får du leta upp den funktionen själv, vänta på att nån annan svarar eller hoppas att jag kommer ihåg att kika i skolan imorrn.

2005-10-18 kl 20:52

Vad jag vet kan Excel endast formattera baserat på innehåll för fyra olika värden: Positiva tal, Negativa tal, Noll och NULL. Dessa formatteringar anges i anpassad (Custom) formattering, åtskilt med semikolon. Det kan se ut så här: "# ##0,00 kr;[Red]-# ##0,00 kr" för att ange valuta med mellanslag som tusenseparator, två decimaler och negativa tal markerade i rött.Ingvar

2005-10-19 kl 13:31

Jag glömde kolla, givetvis! Skriver detta inlägg nu som ett sätt att påminna mig själv...

2005-10-19 kl 19:04

Det här verkar vara lösningen, Villkorsstyrd formatering. Och det går att lägga till fler villkor till samma cell, välj "Lägg till >>" i så fall.

2005-10-20 kl 06:02

Japp, det var conditional formatting jag behövde. Nu gäller det bara att få den att formatera som jag vill att den ska göra.

2005-10-20 kl 10:07

sätt vilkoret tillcellvärde Mindre än=NU()Sen borde det ordna sig. Dvs om du verkligen har skrivit in dit "expire" som ett datum.engelsk excel borde vara =NOW()

2005-10-20 kl 12:45

Eftersom =NU() ger datum + tid så fungerar det inte att använda det villkoret i detta fall. Använd istället =IDAG() om du bara vill ha datum.

2005-10-20 kl 13:43

Of topic, men det spelar egentligen ingen roll. I excel är det underligande tidsformatet ett decimaltal där datumet representeras av heltalsdelen och tiden decimaldelen. Så 2005-10-20 är =38645 (antal dagar sen sekelskiftet 1900)Medan 2005-10-20: 15:33= 38645,6480989583 (1 timme=1/24 osv)Så "större än" eller "mindre än" fungerar lika bra med nu() eller idag() eftersom det är "talet" som jämförs, inte den "formaterade" visningen. Men IDAG() kanske kräver färre uppdateringar?

2005-10-20 kl 19:11

MH:Så "större än" eller "mindre än" fungerar lika bra med nu() eller idag() eftersom det är "talet" som jämförs, inte den "formaterade" visningen. Men IDAG() kanske kräver färre uppdateringar?Men "Lika med" borde inte fungera isåfall?

2005-10-21 kl 07:22

Gtroop:MH:Så "större än" eller "mindre än" fungerar lika bra med nu() eller idag() eftersom det är "talet" som jämförs, inte den "formaterade" visningen. Men IDAG() kanske kräver färre uppdateringar?Men "Lika med" borde inte fungera isåfall?Det kan nog lösas med hjälp av funktionerna DATUM eller DATUMVÄRDE.

2005-10-21 kl 09:43

Men "Lika med" borde inte fungera isåfall?Hjärnsläpp, det har du naturligtvis rätt i. Om man använder "mindre än" så kommer IDAG() bara att reagera för passerat datum. Vill man ha markering för samma dag så måste man använda NU(). Med "mindre än eller lika med" kommer både IDAG() och NU() att bli rätt."lika med" kräver naturligtvis IDAG().Oavsett metod så krävs det naturligtvis att licensdatumet är inmatat så att det omvandlas till ett exceldatum.*ED*Tänkte fel, igen...

• 12 svar

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Datormagazins besökare

Dubbla Office?

1 kommentar

ol@: Det går aldeles utmärkt att ha flera vertioner av office på datorn samtidigt. jag har office 2010(förinstalerat)som jag öppnar docx dokument office 2000 som jag använder och eventuelt office 97 som...

Månadens fråga

• Vilket operativsystem använder du mest frekvent?

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?

För dig som vill veta mer: prenumerera

Datormagazin är datortidningen för dig som vill veta mest. Vår ambition är att göra en tidning med djupare och mer avancerade artiklar än vad du hittar i andra datortidningar. Samtidigt väjer vi inte för att på ett handfast sätt förklara hur saker och ting fungerar. Du ska alltid känna att du har nytta av tidningen.
Välkommen till Sveriges största tidskrift för avancerade datoranvändare!

Beställ prenumeration och betala direkt online

• Datormagazin 10-2014

• Datormagazin 9-2014

• Datormagazin 8-2014

• Datormagazin 7-2014

• Datormagazin 6-2014

• Datormagazin 5-2014

• Datormagazin 4-2014