Nätverk till grannen / av Länka görsiktigt

• 8 svar
Svara
Nätverk till grannen
2011-10-06 kl 20:56

Visst gratis är ju gott. Men och ett stort "MEN" i regel tillåter inte ISP=internet leverantör. Att man länkar kablar från en lägenhet/hus till en annan. Skulle det av någon anledning bli någon juridiskt knas som leder till åtal så brukar det även vara den som delar tråd till andra som blir medskyldig och ersättning skyldig även till ISP.
Men som man säger, det man inte vet mm.
Och kort kan man säga att grannen med gratis fiber har ett abbonemang, och gannen2 har också ett lånat =2 abbonemang. Tror inte att granne1 är någon ISP=internet leverantör!!
Eller exemple här: Går det även låna el av grannen? Och slippa betala för egen?

2011-10-06 kl 22:28

Att gräva ner nätverkskabel i trädgårdsslang är enligt mig lite farligt då det lätt samlas vatten i slangen vilket kan frysa och då kläms kabeln av eller skadas, jag har själv testat den hårda vägen. Gräv ner den som den är och se till att inga vassa stenar mm kan skada, och inga skarpa böjar på kabeln. Detta har nu fungerat 5år hos mig.
Roland Johansson

2011-10-06 kl 23:29

Givetvis måste slangens ändar vara inomhus.

2011-10-06 kl 23:45

Det skall absolut inte vara en skärmad kabel eftersom då kan jordpunkterna i de 2 fastigheterna kopplas ihop via skärmen i nätverkskabeln och det kan uppstå vagabonderande strömmar på flera Ampere. Detta kan leda till störningar i kabeln, kraftiga elektriska fält eller rent av en brand.

2011-10-07 kl 00:23

Hej!

Mindre riktade antenner går köpa billigt.
Köpte en för 150:- på Kjell o company rea.
Om man använder en bra router med flera löstagbara antenner är det enklaste lösningen.

Annars med kabel får man tänka på brandrisken om man använder ip-kabel. Försäkringsbolagen kommer inte att gilla det. Och ingen internetleverantör gillar det heller, så jag rekommenderar trådlöst.

Annars kan man visst använda skärmad kabel. Men man skär av en bit av skärmen på ena sidan, så att jordning bara sker på ena änden.
Har dragit en 100 mbit kabel 200 meter i en fabrik på den sättet, och det fungerade perfekt.

2011-10-07 kl 08:23

Jag har för mig att jag läst i Datormagazin en artikel om att bygga egen riktantenn. Någon som minns?

2011-10-10 kl 15:24

"Under skinnet på dina antenner", Datormagazin 11-2011, sidorna 80-82.

Thomas Forsberg
Redaktör
Datormagazin
2011-10-18 kl 16:21

Såsom yrkesskadad, pensionrad planeringsingenjör, vill jag starkt rekommendera en fiberoptisk lösning. Den eliminerar både vagabondrande strömmar och risk för EMP, dvs skador vid åsknedslag.
Dyrare men mycket professionellare och säkrare!

• 8 svar
Svara

Genom att använda en teknik som kallas för reCAPTCHA får vi hjälp att bekräfta att du är människa och inte spamrobot. På samma gång hjälper du till i ett stort projekt att digitalisera gamla böcker.

Fyll i orden som visas nedan i rutan strax undertill.
eller använd vanliga svarsrutan

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Datormagazins besökare

Windows 8-siffror

2 kommentarer

Reuter: Du har så rätt, sprintaren - siffran var tilltagen lite väl i överkant... Tack för rättelsen, texten är nu korrigerad.

Månadens fråga

• Vilken var bäst vid lanseringen?

Tester

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Artikelkommentarer

För dig som vill veta mer: prenumerera

Datormagazin är datortidningen för dig som vill veta mest. Vår ambition är att göra en tidning med djupare och mer avancerade artiklar än vad du hittar i andra datortidningar. Samtidigt väjer vi inte för att på ett handfast sätt förklara hur saker och ting fungerar. Du ska alltid känna att du har nytta av tidningen.
Välkommen till Sveriges största tidskrift för avancerade datoranvändare!

Beställ prenumeration och betala direkt online

• Datormagazin 6-2013

• Datormagazin 5-2013

• Datormagazin 4-2013

• Datormagazin 3-2013

• Datormagazin 2-2013

• Datormagazin 1-2013

• Datormagazin 14-2012