Förslagstråden för nya Datormagazin.se / av Magnus Branzén

Förslagstråden för nya Datormagazin.se
2010-10-06 kl 23:40

En sådan tråd som i ämnesraden kan behövas. Tänkte inte ta upp välkommen till nya forumet-tråden med detta.

Kanske ett test-forum/avdelning kan skapas? Så man kan testa sig fram med alla nya funktioner (läs EosCode) utan att känna press på att skapa något vettigt - I need it :)

Är bevakningsfunktionen av trådar avslagen? Ser att det finns en funktion "Meddela mig vid svar" när man gör en ny tråd (nytt inlägg i en existerande tråd?).

Webmaster BODY.se: www.body.se
Admin BODY Forum: forum.body.se
Blogg: blogmuscle.wordpress.com
2010-10-06 kl 23:41

Testar snabbsvar - funkar?

2010-10-07 kl 13:07

Hej och som vanligt "TFEMBT" :)
Men nu är jag ganska brydd över alla
"Inga artiklar matchade dina sökkriterier" som dyker upp vare sig jag söker på artiklar eller nerladdningar?
Vad händer? Missar jag något? Fungerar t ex länken http://korturl.se/DVSF för någon annan?
Jag har sökt på diverse artiklar och inte heller dem får jag någon "träff" på.

Vänliga hälsningar
/aptget (tidigare t451)
2010-10-07 kl 13:25

Tack aptget!
Vad skulle länken gått till? Det kan vara någon artikel som vi missat i importen av den gamla webbplatsen. Men exempelvis fullversionerna till tidningen ska fortfarande ligga uppe (om det inte blivit något fel).

EDIT: Något hade blivit fel ;) Men fullversionen ska snart vara på plats igen. Forsberg jobbar på det just nu.

2010-10-07 kl 17:14

Ett önskemål om en "Uppknapp" som antingen följer vid sidan eller som finns
någonstans vid inlägget.

2010-10-08 kl 16:39

Misstänkta buggar:

- När jag lämnar denna rutan för snabbsvar och sedan klickar i den igen, så rensas allt innehåll. Gissar att tanken är att default-texten som visas ska rensas bort vid första klick. Detta gäller i Firefox 3.6, kan ej testa i Safari pga. nedanstående.

- När jag försöker logga in med Safari kraschar webbläsaren helt. Vet inte om det är något som drabbar endast mig eller om javascriptet har kompabilitetsproblem med Safari.

Blogg om webbutveckling
2010-10-08 kl 18:38

Misstänkta ytterligare buggar.

- När jag redigerat ett inlägg och sparar får jag meddelande att "tråden saknar rubrik". Uppträder inte alltid konstigt nog, till exempel kan jag redigera inlägg i denna tråd utan problem. Verkar bara uppstå när man är trådskapare?

- När någon inställning ändras och man vid bekräftan kan gå tillbaka till kontrollpanel eller forum tycks forum-länken fel:
http://www.datormagazin.se/forum_old/

- Ingen bugg, men när man redigerar ett inlägg vore det praktiskt om övriga tråden visades under precis som när man skriver ett nytt inlägg (icke-snabbsvar).

För övrigt känns forumdelen betydligt segare än övriga sajten när man är inloggad. Surfar jag runt på forumet icke-inloggad går det fint, men så fort jag loggat in tar det 4-5 sekunder att ladda varje sida.

Vad gäller testartiklar:

- Om man inte ändrar "Ditt namn"-textfältet sparas kommentaren med just signaturen "Ditt namn". Hade kanske varit lämpligare att det stog "Anonym" eller dylikt.

- Att ha skribentens namn längst ner i brödtexten känns inte helt hundra. Det borde kanske vara framhävt under artikeltiteln eller dylikt?

2010-10-09 kl 18:17

Andreas skrev:
För övrigt känns forumdelen betydligt segare än övriga sajten när man är inloggad. Surfar jag runt på forumet icke-inloggad går det fint, men så fort jag loggat in tar det 4-5 sekunder att ladda varje sida.

Känner igen det. Surfar jag med en inloggad webbläsare och en onlineloggad så går surfandet med den onlineloggade omedelbart mellan klicken, medan den inloggade väntar på något innan den visar länken.

2010-10-09 kl 18:19

Magnus Branzén skrev:
Andreas skrev:

Känner igen det. Surfar jag med en inloggad webbläsare och en onlineloggad så går surfandet med den onlineloggade omedelbart mellan klicken, medan den inloggade väntar på något innan den visar länken.

Förresten, borde inte citerade texter bli indented, markerade i annan textfärg eller format för att särskilja den från svarstexten? Ovan är ett citerat citat från Andreas, citerat svar från mig, och slutgiltigen min text.

2010-10-11 kl 07:43

Tack för felrapporterna! Tar upp punkterna med utvecklarna.

Andreas: vi flyttar upp artikelförfattarens namn. Håller med om att det blir väldigt otydligt vem som skrivit texten - i synnerhet på längre (flersidiga) texter.

Magnus: citaten får vi också fixa. De ligger taggade med en egen CSS-klass, så det borde gå enkelt.

2010-10-11 kl 17:32

om man är inloggad , skulle man kunna få en genväg till forumet uppe vid "logga ut" knappen

2010-10-13 kl 17:09

Ny bugg:

Man står i en tråd icke-inloggad. Efter att man har loggat in i spalten till höger dyker vare sig "Svara"-knappen eller detta snabbsvarsfält upp. När sidan laddas om visas de.

Antar att det är en miss i Javascript.

2010-10-17 kl 07:20

"Nedladdningstjänsten" - hittar jag inte längre. Det var ju där man kunde finna små program i olika kategorier.
Har för mig att det stod "Alla program" - eller nåt i menyn.

2010-10-17 kl 18:44

Dingrot skrev:
"Nedladdningstjänsten" - hittar jag inte längre. Det var ju där man kunde finna små program i olika kategorier.
Har för mig att det stod "Alla program" - eller nåt i menyn.

Som jag förstår det avslutades den tjänsten i samband med uppfräschningen.

2010-10-19 kl 18:07

Har ni några planer på ta upp lite om RAID i tidningen?

Har setat å strulat med ett par datorer som skall klara köra i diverse RAID versioner. Hårddisk är ju rätt billigt idag å min tanke vara att köra systemet i RAID1 ifa någon disk går sönder e de ju "bara" byta å köra vidare. Tänkte jag. Jag har ju ett par NASar med RAID å de funkar ju hur bra som helst. Vet att RAID inte ersätter backup men iaf man e ju människa å lite lat av naturen. Men jösses va de strula med RAID. Ena moderkortet går det inte att köra systemet i RAID andra så skulle det kopplas på ett speciellt sätt men fanns inte dokumenterat ens hos leverantören. Det tredje moderkortet gick det så smidigt så jag trodde jag gjort fel. Dom två som kunde köra RAID betedde sig rätt olika när jag drog ur ena disken för å testa. Ena envisades med att gå in i BIOS för att tala om att en ny disk måste i å sedan speglas upp. Den andra gick systemet igång och jag fick ett meddelande. Det gick alltså jobba vidare med ena disken urdragen i ena datorn. Men jag vet inte. Kanske de e helt fel å köra systemet i RAID men det har blivit rätt mycke aktivitet i skallen av det iaf. Hoppas på en intressant artikel om detta. ;-)

2010-10-27 kl 13:18

Det vore mycket bra och underlätta livet, om det fanns en avdelning med samtliga länkar som finns med i tidningen, och om det handlar om nedkladdning även filnamnet som länken ska leda till, så att man kan leta på filnamnet, om länken är bruten av någon anledning. Det hade varit av stor hjälp för mig när det gällde artikeln om Share Point Server.
Sedan hoppas jag att nedladdningsservicen återkommer snarast, det är svårt att hitta de fina träden i den mycket täta programskogen.
Och eftersom ni inte är intresserade av att göra artiklarna åtkomliga digitalt, kan ni väl göra en årsbok med samtliga artiklar från utvecklardelarna.
I min mening är det en tråkig utveckling som jag har lagt märke till, är att artiklarna, främst "utvecklaren". Jag minns två artikelserier, en om Maya, jag tror att den pågick upp mot ett år samt om Delphi om sju delar

Med vänlig hälsning
Jan Lindam
2010-11-24 kl 19:11

Nu saknar Jag faktiskt , Nedladdningstjänsten (programarkivet)
samma saknad som man fick när CD-skivorna försvann från tidningen.Kan någon på DMZ kommentera om/när/eller tjänsten kommer tillbaka

2010-12-02 kl 16:31

Hej Göcke,
Vi håller på att kolla på hur vi ska lösa nedladdningstjänsten. Så den kommer tillbaka, i någon form. Antagligen blir det inte lika många program utan ett hårdare urval. Jag vågar inte riktigt lova något datum men under första kvartalet nästa år borde vi ha fått allt på plats igen.

//Mats

2010-12-02 kl 18:53

Tack! Mats

2010-12-16 kl 15:31

Jag får div. nyheter från Datormagazin via RSS-feed. Och likaså hamnar frågor som ställs till Experten i samma flöde. Men tyvärr visas bara rubriken på frågorna till experten. Och dessa kan vara väldigt kryptiska. Jag skulle önska att hela frågan visades i RSS-feeden istället, på samma sätt som ingressen visas på artiklarna.

2011-01-20 kl 16:43

Hur går det med uppdateringarna av DMZ? Det har ju gått ett tag nu så
det vore bra att veta vad som är på G och om/när de olika "önskemålen"/felen åtgärdas.

/Lillen
"Jag är inte glömsk, jag har bara svårt att minnas saker."
2011-02-08 kl 12:38

*Bump*

/Lillen
2011-02-08 kl 15:20

Vilka fel avses?

Vår webbplats får på kontinuerlig basis fixar som förbättrar funktionerna och användningen.

2011-02-08 kl 15:54

Inte bara fel utan även önskemål, dessa t.ex :

"Bevakningsfunktionen" där det står datum, den stämmer inte t.ex Fråga Experten,
där kan frågan vara besvarad sedan månader tillbaka, ändå så kan dagens datum visa
att den uppdaterats!!
Ett exempel idag
Hittar inte DLL-filen
Publicerad 2011-01-05 14:26

Ett önskemål om en "Uppknapp" som antingen följer vid sidan eller som finns
någonstans vid inlägget.

Ändra textstorlek i inställningar Kontrollpanelen saknas

Redigera sitt inlägg i snabbsvar

Söker man på "Artikelarkiv" så får man svaret "Inga artiklar matchade dina sökkriterier"

Grafiska smileys går ej/syns ej i Opera!! :-(

/Lillen
2011-02-17 kl 11:14

En forumsektion för databas och server kan kanske skapas i framtiden, när postandet kommit igång.

Sen saknar länkar i både forumet och kommentarer nofollow-attributet. Om ni inte vill leverera länkjuice överallt och eventuellt bli straffade av Google bör det läggas till. :)

2011-02-17 kl 14:26

Under "Fråga Experten"

Ändra i registret

Typ: Experten Av: Anders Reuterswärd, i dag, 16:09

OBS Tiden, Kl. är bara 14:26 nu när jag skriver detta. !!??

/Lillen
2011-03-06 kl 10:05

Felmeddelandet Warning: filemtime() [function.filemtime]: stat failed for /home/fz/www/sites/dmz/style/forum_list.css in /home/fz/admin/minify/class_minify.php on line 160
visas ganska ofta längst upp på http://www.datormagazin.se/forum/list.php?read=2, både som inloggad i FF och som icke-inloggad i IE.

Mikael Falkvidd: bloggar om teknik, affärsidéer och entreprenörskap
Kortsaldo - hur mycket pengar har du åkt för på ditt Västtrafik-kort
2011-03-07 kl 02:29

Gillar inte alls den nya frontsidan, där "experten"-artiklar blandas med "seriösa" artiklar/nyheter.

Jag skulle önska att alla "experten"-artiklar (med användarinskickat material) var i en separat avdelning så att bara "riktiga" nyheter kommer på förstasidan.

2011-03-09 kl 16:25

Återkommer igen om detta.
Senaste frågorna
Vilken Windows-utgåva?
Typ: Experten Av: Anders Reuterswärd, i dag, 16:39

Vilken Windows-utgåva?
Publicerad 2011-03-03 16:39

Hur kan detta komma sig att frågan är skriven 2011-03-03
och på första sidan så står det i dag 16:39
och nu var klockan 16:12 när jag började skriva detta.

Det är flera sådana saker som fortfarande inte är ändrade
som man verkligen blir irriterad på, för man tror ju hela tiden
att det är något nytt att läsa, men det är inte ens stavfel om det skulle
varit det som är ändrat i inläggen som jag kollat nu under några veckor.

Sedan har jag frågat om en "Uppknapp" så man slipper att skrolla för att komma överst, och vid närmare eftertanke så kan det vara bra med en "Nerknapp" oxså för att komma till sista inlägget.

Textstorlek finns bara i vissa delar av siten, kan det inte få finnas över allt eller
att få ställa detta under sina egna inställningar???

Hoppas få svar nu om och när dessa saker kan bli åtgärdade, för
de första sakerna som man blir lurad på att det skulle vara något nytt gör ju bara
att fler och fler slutar att läsa, och det är väl knappast meningen??!!

/Lillen
2011-06-16 kl 20:57

Hej och som vanligt "TFEMBT":)
Jag, och många med mig, har varit medlem sedan starten (och mer därtill;) och verkligen haft nytta av artiklar etc. Men här kommer min fråga.
Jag har sparat alla nummer, ett nummer har kommit bort men å andra sidan har jag 2 st av ett annat;). Min intention har hela tiden varit att jag ska anteckna det jag tycker att jag (eller verksamheten) har nytta av men.. det har ju inte blivit av tyvärr:(.
Så min fråga blir då:
Kan ni inte (för oss medlemmar) ge ut alla nummer i webbformat så man slipper sitta och leta efter det man vet att man läst i DMZ i något nummer(en massa smarta lösningar) och inte bli tvungen att läsa igenom alla igen o igen? (lite svagt minne har jag:(

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Datormagazins besökare

Test: Samsung Galaxy SII LTE I9210

3 kommentarer

Kakan: Herregud vad virrigt inlägg, Bror-David.

Månadens fråga

• Med den kreditkortsstora Linuxdatorn Raspberry Pi kan du både ordbehandla och spela spel. Vad tycker du om den?

Artikelkommentarer

För dig som vill veta mer: prenumerera

Datormagazin är datortidningen för dig som vill veta mest. Vår ambition är att göra en tidning med djupare och mer avancerade artiklar än vad du hittar i andra datortidningar. Samtidigt väjer vi inte för att på ett handfast sätt förklara hur saker och ting fungerar. Du ska alltid känna att du har nytta av tidningen.
Välkommen till Sveriges största tidskrift för avancerade datoranvändare!

Beställ prenumeration och betala direkt online

• Datormagazin 6-2012

• Datormagazin 5-2012

• Datormagazin 4-2012

• Datormagazin 3-2012

• Datormagazin 2-2012

• Datormagazin 1-2012

• Datormagazin 14-2011

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter