Sök fulltext i tidningar ? / av d98rolb

• 4 svar
Sök fulltext i tidningar ?
2012-02-16 kl 20:23

Hej!
Jag såg nu att ni har en app för Iphone/IPad och det är riktigt bra. Nu undrar jag om det finns planer på att kunna söka i tidningen med fulltext från appen ?
Kanske ni redan har nåt liknande på redaktionen för att söka gamla nummer ?

Men egentligen är det nog utgivaren av appen dvs Paperton som som borde fixa detta. Rent tekniskt skulle det inte vara nåt problem. Antagligen är varje nummer en PDF-fil. All text i den kan indexeras i en databas tillsammans med data som namn på tidning, år, nummer, artikel-tagar, rubriktext m.m.

Sen när man gör en sökning skulle det bara vara att ange vilka tidningar man vill söka i och tidsintervall. Givetvis kan man bara söka i nummer man köpt.
Sen visas en lista med träffar där man kan hoppa direkt till artikeln med ett klick inte helt olikt Google :)

Som sagt tekniskt helt genomförbart och jag tycker det skulle vara ett jättestort argument för att värva köpare av den digitala DatorMagazin!!!
Ni har ju ett register som en PDF-fil och det är ett litet steg på vägen, men det innehåller bara rubrikerna.

EDIT:
Såg nu att Paperton faktiskt hade sök :) Och det är jättebra att det hjälper till att hitta rätt nummer. Men det skulle fortfarande kunna hoppa direkt till rätt sida med ett klick...

Mvh
Roland Bengtsson

2012-02-17 kl 16:18

Jepp, möjligheten att söka med hjälp av Paperton är definitivt ett lyft. Håller med om att det är rätt krångligt att behöva bläddra fram till rätt sida när man väl fått en sökträff men det borde vara något som de kan fixa. Jag har kontaktat Paperton och frågat. Gör det gärna du också, om fler frågar kanske de prioriterar att få denna funktion på plats.

Mikael Falkvidd: bloggar om teknik, affärsidéer och entreprenörskap
Kortsaldo - hur mycket pengar har du åkt för på ditt Västtrafik-kort
2012-02-21 kl 10:00

Fick svar från supporten. Att kunna hoppa direkt till sökresultatet är planerat för uppdateringen som kommer i April. Då ska det tydligen komma många nya spännande funktioner.

Mikael Falkvidd: bloggar om teknik, affärsidéer och entreprenörskap
Kortsaldo - hur mycket pengar har du åkt för på ditt Västtrafik-kort
2012-02-21 kl 11:56

Tack, det ser jag fram emot :)

• 4 svar

Inte inloggad

Logga in Bli medlem

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Datormagazins besökare

Test: Samsung Galaxy SII LTE I9210

3 kommentarer

Kakan: Herregud vad virrigt inlägg, Bror-David.

Månadens fråga

• Med den kreditkortsstora Linuxdatorn Raspberry Pi kan du både ordbehandla och spela spel. Vad tycker du om den?

Artikelkommentarer

För dig som vill veta mer: prenumerera

Datormagazin är datortidningen för dig som vill veta mest. Vår ambition är att göra en tidning med djupare och mer avancerade artiklar än vad du hittar i andra datortidningar. Samtidigt väjer vi inte för att på ett handfast sätt förklara hur saker och ting fungerar. Du ska alltid känna att du har nytta av tidningen.
Välkommen till Sveriges största tidskrift för avancerade datoranvändare!

Beställ prenumeration och betala direkt online

• Datormagazin 6-2012

• Datormagazin 5-2012

• Datormagazin 4-2012

• Datormagazin 3-2012

• Datormagazin 2-2012

• Datormagazin 1-2012

• Datormagazin 14-2011

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter