• 4 svar
Plats på C
2011-08-07 kl 13:21

Använder Windows Vista SP2

Om jag i utforskaren på vänstra sidan på enhet c: högerklickar och väljer egenskaper så är hårddisken fylld med 107 GB. Om jag däremot går på den högra sidan, markerar alla filer och väljer egenskaper så tar filerna bara upp 71 GB. Hur kommer det sig? Var är resterande 36GB?

2011-08-07 kl 17:03

Intressant fråga. Jag har Windows 7 och får 53,1 gigabyte använt om jag högerklickar på C:

Öppnar jag C:, markerar alla filer och tar egenskaper så tar de upp 47,9 gigabyte ("storlek på disk", 47,5 gigayte om jag läser av "storlek")

Gör jag samma sak men stänger av visning av dolda filer får jag 38,3 gigabyte storlek på disk.

Så en del av utrymmet kan förklaras av att dolda filer inte tas med om du inte visar dem i Utforskaren. En del förklaras av att filerna tar mer plats på disk än den information som är lagrad (läs av "storlek på disk") istället för "storlek" i rutan för egenskaper).

Filsystemet använder en del utrymme också. MFT tar upp 308,00 MB på min C: (kör defrag /a /v C: för att få reda på storlek på MFT)

På min C: används dessutom 64MB till loggfilen (kör chkdsk C: för att få reda på denna storlek men jag tror standardstorleken är 64MB).

Detta förklarar dock inte hela utrymmet, i mitt fall saknas cirka 5 gigabyte. Jag vet faktiskt inte vad det används till.

Mikael Falkvidd: bloggar om teknik, affärsidéer och entreprenörskap
Kortsaldo - hur mycket pengar har du åkt för på ditt Västtrafik-kort
2011-08-07 kl 22:13

Har valt att visa dolda filer.

MFT tar 504 megabyte

65536 kilobyte, dvs 64 megabyte tar loggfilen..

Så jag blir inte riktigt klock på detta.

Andra bra tips?

Edit: Hittade ett program som ska leta efter stora filer och visa dem. Discdetective. Körde det och fick rapport. Gjorde sen inget med än avslutade det.
Men det märkliga är att nu när jag högerklickar på C: så tar den upp 74.6 GB och markerar alla filer så tar de upp 71.7 GB, dvs nu är skillnaden bara drygt 3 GB.. Skumt, men nu ser det bättre ut!

2011-09-09 kl 09:05

En del ligger nog dolt i kataloger du inte har rättigheter till, t.ex. "System Volume Information" och andra användares hemkataloger.

• 4 svar

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Datormagazins besökare

Hitta uppdateringen

2 kommentarer

Georg Wiberg: Jag hade fel :( det går inte att söka på det viset.

Månadens fråga

• När du behöver införskaffa ett program...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrevet Uppsnappat

Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste IT-nyheterna till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag och torsdag.
Uppsnappat är helt gratis, så varför inte teckna en prenumeration redan idag?

För dig som vill veta mer: prenumerera

Datormagazin är datortidningen för dig som vill veta mest. Vår ambition är att göra en tidning med djupare och mer avancerade artiklar än vad du hittar i andra datortidningar. Samtidigt väjer vi inte för att på ett handfast sätt förklara hur saker och ting fungerar. Du ska alltid känna att du har nytta av tidningen.
Välkommen till Sveriges största tidskrift för avancerade datoranvändare!

Beställ prenumeration och betala direkt online

• Datormagazin 9-2014

• Datormagazin 8-2014

• Datormagazin 7-2014

• Datormagazin 6-2014

• Datormagazin 5-2014

• Datormagazin 4-2014

• Datormagazin 3-2014