Texten nedan är en annons från och av casinohex.se


Spel på nätet har aldrig varit större, och tillväxten har i sin tur lett till att branschen utvecklas på flera sätt, från tekniska lösningar till faktiskt spelupplevelse. På senare tid har vi sett att gamification blivit allt vanligare för att dels locka fler spelare, men också för att hålla kvar dem.

Spelbranschen växer så att det knakar och det märks tydligt. De senaste åren har det inte bara dykt upp allt fler svenska aktörer, utan också utländska casinon där det går att spela trots spelpaus. Spelbolag utan licens marknadsför inte sin verksamhet i Sverige, utan hittas bäst på jämförelsesajter som vi ser att det finns många av idag. Många väljer att vända sig till casino utan spellicens för att kunna ta del av ett större utbud. Vi ser också att det dyker upp allt fler casino utan spelpaus. Alla dessa aktörer har nu börjat implementera vad man kallar för gamification.

Vad innebär gamification?

Begreppet gamification, eller spelifiering, innebär att man använder sig av spelelement, såsom poängsystem och klättring i ranking, i områden som inte vanligtvis har det. Det används allt mer inom utbildning, exempelvis på plattformen Duolingo för språkinlärning där du plockar poäng när du lär dig ord och grammatik.

När det kommer till spel på nätet har utvecklare börjat föra in gamification på de flesta sätten. Anmärkningsvärt är att vi i desto fler spel styr rollfigurer, som också kan ta sig till olika nivåer i spelet där insatserna också är diverse höga. Gamification i onlinespel kan också röra sig om engagerande videosekvenser mellan spelomgångar. Syftet med gamification är att ge en mer komplett spelupplevelse och på så vis hålla kvar spelarens intresse.

Växer tillsammans med Virtual Reality

Samtidigt som gamification blir en allt större del av spel på nätet ser vi också att Virtual Reality-tekniken tagit kliv in på marknaden. För den som missat är “VR” en modern spelteknik som simulerar verklighetsbaserade miljöer som spelare kan integrera i. Den traditionella spelvärlden, med en konsol som Playstation, har haft tekniken sedan flera år tillbaka. Nu vill spelutvecklare som NetEnt tillsammans med spelsajterna kunna erbjuda tekniken till gemene casinospelare.

Under 2020-talet förväntas Virtual Reality-kompatibla spel på nätet etableras i de flesta hushållen. Likaså verkar det som att gamification i spelbranschen under de närmsta åren kommer att vara regel snarare än undantag.

Andra tekniska lösningar

Ja, gamification och Virtual Reality är båda två tekniska lösningar för att förbättra spelupplevelsen. Parallellt med sådana har vi sett andra tekniska lösningar, som är tänkta att locka spelare. Vi ser exempelvis att allt fler spelbolag erbjuder sina kunder registrering med hjälp av E-legitimation för att de ska slippa att fylla i formulär och kontouppgifter.

Numera kan spelare också sköta sina ärenden betydligt smidigare direkt i mobiltelefonen. Istället för att logga in på sin bank och göra en bankgiroöverföring kan man göra insättningar med hjälp av betalningsappen Swish, som de flesta vuxna svenskar idag har.

Det är tydligt att spelbranschens framåtrörelse inte ser något stopp med allt fler möjligheter som uppenbarar sig.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här