Ett nytt virtuellt analysverktyg möjliggör bland annat analys av faktorer som påverkar vårt beteende och kan ge mer effektiva, engagerande och säkra utbildningar.

Tobii Pro har presenterat det nya analysverktyget VR Analytics, vilket gör det möjligt att bedriva eyetracking-studier i VR-miljöer i 3D. Verktyget, som används i Unity-miljöer, mäter vad en användare ser, hur denne interagerar och navigerar i en simulerad värld, och innehåller automatiserade visualiseringsfunktioner.

Kombinationen av ögonspårning och VR kan enligt företaget ge svar på vilka faktorer som är avgörande för att påkalla människans uppmärksamhet i ett oändligt antal hypotetiska scenarion.

Exempel på tillämpningar inom industrin för eyetracking-analyser i VR:

  •  En butik kan snabbt växla mellan olika ritningar och samla in information om vad som genererar uppmärksamhet, för att hitta den optimala planlösningen för hur kunder rör sig i miljön och plockar med sig varor längs vägen.
  •  Ett varumärke kan testa olika produktförpackningar på en virtuell butikshylla för att mäta vilken som är den bästa kombinationen av färg och design när det gäller att fånga kundens uppmärksamhet.
  •  Ett tillverkningsföretag kan sätta arbetare i olika träningsscenarier för att utvärdera hur de reagerar och agerar. Eyetracking kommer att hjälpa till att avgöra vad som kan förbättras för att hjälpa arbetare att känna igen varningstecken för en möjlig olycka innan den inträffar.
  •  Ett sjukhus kan simulera en operation och iaktta kirurgernas uppmärksamhet och visuella färdigheter vid utförandet av komplexa tekniker, samt hur medvetna de är om sin omgivning. Detta tillåter dem att begå misstag utan att påverka en patient och på så sätt utveckla färdigheter som de senare kan tillämpa i den verkliga världen.
  •  Ett byggföretag kan planera en hel byggnadsdesign under konceptfasen och spåra människors uppmärksamhet och förflyttningar för att avgöra vad som är den optimala placeringen av skyltar för navigering och funktioner som nödutgångar.
  •  Ett flygbolag kan placera piloter i flygsimulationer för att lära ut och förstå de bästa metoderna för att manövrera och avläsa instrument.

 

 

Föregående artikelProgramtips: Cloneapp 2.02.177
Nästa artikelKylo Ren Light-Up Chop Sabers
Anders har skrivit för Datormagazin sedan 1988. När tidningen lades ned blev det i stället High Score och därefter PC Hemma. Så småningom tillkom tidningen PC+, som efter några år slogs ihop med PC Extra och blev Datormagazin igen - cirkeln sluten. Anders är på flera sätt tidningens äldsta medarbetare och har försörjt sig på heltid som frilansare i över 20 år. Från och med 2019 arbetar han dock bara halvtid - andra halvan tillbringar han som pensionär och trivs med det.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här