Svenska Myfc utvecklar en hybridplattform där bränslecell och batteri samexisterar och nya JAQ Hybrid är den första produkten byggd på plattformen.
Under Mobile World Congress i Shanghai i slutet av juni visade Myfc upp sin nya bränslecellsladdare JAQ Hybrid, som både kan skapa och lagra energi. Den kan laddas med Myfc:s bränslekort som producerar vätgas med hjälp av salt och vatten, eller i vägguttaget.
– Med JAQ Hybrid har vi gjort världens minsta bränslecellsladdare ännu mindre och smartare, säger Björn Westerholm, VD för Myfc.
Enheten kommer till att börja med att produceras i tre färger – lila, vit/guld och svart. Den har en effekt på 10,5 watt, kapacitet på 4 000 milliamperetimmar och väger omkring 200 gram. Varje bränslekort levererar 1 250 milliamperetimmar. Ett bränslekort om 2 500 milliamperetimmar planeras i samma standardiserade gränssnitt.
JAQ Hybrid kan användas med smarta telefoner, plattor och andra USB 5-voltsenheter och uppfyller internationella regelverk för flygsäkerhet. Inga uppgifter finns om pris och lansering.
Varför tillverkar man så många som 1000 st JAQ för utvärdering utan ett enda spår av en enda i verkligheten?
Hur kan man vara ”världsledande” utan att bidra till samhället med en enda fungerande produkt?
Den tidigare PowerTrekk -laddaren är den verkligen en myFC produkt undrar någon här:
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=26&t=1410377
Man visar supertunna celler som ska byggas in i telefoner, men berättar inte att det ska sölas med förbrukningsvara i form av bränslepack med vätgasgenererande kemikalier. Det är ju inte ens i närheten av den smidighet som redan finns med litiumbatterier.
Vad är fördelarna jämfört med AA alkaliska förbrukningsbatterier? De finns i alla fall på riktigt.