Fråga

Jag har varit prenumerant på er tidning typ sedan den startade och nu skulle jag behöva er hjälp med en sak som berör mig med många andra användare av Spray Mail/Passagen. Jag undrar om ni skulle kunna ha vänligheten att kolla upp vad Spray Mail/Passagen håller på med (eller snarare inte).

Jag med andra har problem med Spray Mail. Jag har haft min privata e-post hos Spray sedan cirka 20 år tillbaka. Det har nu sedan lång tid tillbaka strulat med diverse saker. Bland annan har man under långa perioder inte ens kunnat logga in för att läsa sin post, men för tillfället så verkar i alla fall det fungera.

Problemet som jag med andra upplever nu är att det inte går att besvara eller vidarebefordra e-post, dessutom inte att bifoga något med nya meddelanden.

För att svara finns bara en funktion ”snabbsvar”, där man kan knappa in lite text, men det ursprungliga meddelandet kommer inte med i svaret. Att inte kunna svara så som ursprungligen fungerade innebär ju att en e-postkonversation lätt blir osammanhängande.

Att inte kunna vidarebefordra ställer ju till problem om jag vill kunna exportera sina mail vid eventuell flytt till annan leverantör, för det finns ju ingen annan funktion för att kunna utföra det vad jag kan se.

I mitt fall har dessutom innehållet i mina meddelanden sedan en tid tillbaka inte presenterats på ett korrekt sätt, åäö ersätts med konstiga tecken, till exempel kan det se ut så här:

Hej Göran,

Vi har nu fått svar från förlaget angående ditt ärende. De bekräftar att fakturan blivit krediterad.

Jag har försökt få kontakt med Spray Passagen Support, men de bemödar sig inte ens att svara, jag får bara ett automatiskt ärendenummer, men ingen respons. Det har gått månader sedan mitt första supportärende, men fortfarande inget svar (vilket jag inte verkar vara ensam om, enligt forum på nätet).

Dessutom går det för närvarande inte att logga in till ”Spray Passagen Support” (https://support.spraypassagen.se/hc/sv).

Även om Spray Mail är en gratistjänst, får de bete sig så här? Som användare/kund måste man väl ha rätt att kunna ta del av och exportera sin information? Hur ska vi användare som hamnat i den här sitsen agera?

Göran Johansson

Svar

Både Spray och Passagen hade sina storhetstider på 90-talet. Det här med internetportaler har sedan dess fallit i glömska och ägarbytena har varit många genom åren. Spray slogs under 2008 samman med Passagen, och ingick sedan i bolaget SprayPassagen. Senast kända ägare var mediehuset Keynote Media Group, som dock avyttrade alla sina innehav 2017 och bolaget har nu likviderats. Några aktuella ägaruppgifter har jag inte lyckats hitta.

Rent generellt är det väldigt svårt att ställa några krav på gratistjänster. Deras webbsidor är helt inaktuella och verkar inte vara uppdaterade på flera år. Att servicen är därefter är knappast förvånande. Det är fullt möjligt att det hela inte sköts alls, utan att tjänsterna bara tickar vidare för sig själva på någon bortglömd server någonstans.

Enligt min uppfattning är det enda du kan göra att bita i det sura äpplet och byta till en mer pålitlig tjänst. Att du inte kan få med dig din gamla korrespondens är ju dock ett dilemma. Om det inte finns någon möjlighet att exportera informationen får du väl försöka göra det bästa av situationen. Spara skärmdumpar av det allra viktigaste, som adressbok och de mest nödvändiga meddelandena.

Glöm sedan Spray och gå vidare.

 

10 KOMMENTARER

  1. En god vän har också stora problem med Sprays WebMail, förutom detta med svenska ”umlaut”-tecken (åäö…) så kan han inte bifoga någon fil då han sänder ett mail!

    Dock trodde han att det hade att göra med att han bytt till ny dator och gått från Windows XP till Windows 10.

  2. Alla mappar var tomma vid inloggning, dock fanns adressboken kvar och det gick att lägga till nya kontakter.
    Nytt mail mottogs korrekt, förutom omvandling av svenska tecken, men det gick inte att svara eller vidarebefordra mailet…
    Däremot gick det bra att skicka ett nytt mail inkl utökade tecken:

    ”Tomma mappar, kan inte svara eller vidarebefordra?

    åÅäÄöÖüÜ

    /Paul”

    …blir väl bara till att glömma…

  3. Jag har inte ens kunnat logga in på mitt gamla spraymailkonto på sådär 20 år… Då jag begär lösenordsåterställning (med otroligt nog rätt svar på den 20 år gamla säkerhetsfrågan) så failar det på nåt sätt jag inte minns nu.. Ser iallafall annorlunda ut när jag avsiktligt skriver fel svar på frågan..
    Felsnmälde det 2013 eller 2014 och många år efter för att fråga hur det gick med mitt ärende.. fick som svar att dom ”jobbar hårt” med att lösa det..

    Får ju skämmas för att man jobbat där (gjorde deras installationsscript för hundra år sen)

  4. Jag har haft typ alla de problem ni beskriver ovan och håller succesivt på att byta till andra mejlsystem men det är en massa jobb och man har ju registrerat sin mejladress på alla möjliga ställen så roligt är det inte. Jag trodde jag skulle bli tokig med alla försök till att bifoga dokument, texten man skrivit in försvann etc och jag skrev in och klagade men fick inget svar. Tidvis gick det inte ens att komma in.

  5. Under mitt konto fann jag nedanstående information. (Jag blev deras kund på home.se-tiden).

    Inställningar för POP3 och SMTP

    Användarnamn:
    rolf.modin@home.se

    POP3-server:
    pop.home.se
    POP3 Port:
    110 (valfritt)

    SMTP Server:
    smtp.home.se
    SMTP Port:
    Port 25 or 587 (valfritt)

    Viktigt: Denna SMTP server kräver verifiering.
    Observera att detta inte är samma sak som ”säker lösenordsverifiering”.

  6. De ovan omskrivna problemen, har jag också skrivit till spray om men inga svar. värst var problemen hösten 2017, men uppstår ibland konstigheter. Att läsa meilen kan vara mycket svårt då åäö får konstiga tecken. Är spray på dödsbädden????

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här