Fråga

Det pratas mycket om att dataspel är mycket krävande när det gäller datakommunikationens hastighet. Hur är det med den saken egentligen? Svarstiden kan vara intressant. Men hur omfattande är kommunikationen mellan två speldatorer?

En del tycker inte att en 100/100 Mbit/s-lina räcker om man samtidigt ska köra Netflix, SVT samt flera spelare. Har man inte snarare ett routerproblem då?

Proman

Svar

Du har rätt i att du inte behöver särskilt hög hastighet (bandbredd) för spel. Det som skickas är ju bara data om vad som händer, inte exempelvis grafik och liknande. Jag har sett rekommendationer på ungefär tre megabit per sekund.

Mycket viktigare är svarstiden, det som brukar kallas för ping. Den mäts i millisekunder och bör vara så låg som möjligt för att inte ge upphov till det som benämns lag (eftersläpning) i spel. Fiber ger lägsta svarstiden och mobilt bredband den högsta.

Strömmad TV drar inte mer än tio megabit per sekund, snarare mindre, beroende på kvalitet. Så visst ska 100 megabit per sekund räcka för både några videoströmmar och några spel. Om det inte fungerar är det som du säger nog läge att se över routern och dess inställningar.

 

 

Föregående artikelCarmack lämnar Oculus
Nästa artikelPdf med elak kod
Anders Reuterswärd
Anders har skrivit för Datormagazin sedan 1988. När tidningen lades ned blev det i stället High Score och därefter PC Hemma. Så småningom tillkom tidningen PC+, som efter några år slogs ihop med PC Extra och blev Datormagazin igen - cirkeln sluten. Anders är på flera sätt tidningens äldsta medarbetare och har försörjt sig på heltid som frilansare i över 20 år. Från och med 2019 arbetar han dock bara halvtid - andra halvan tillbringar han som pensionär och trivs med det.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här