Fråga

Jag har Windows 10 Pro 64-bit, version 1909 (build 18363.778). En USB-ansluten Smart Card-kortläsare med Bank-Id (”Microsoft Usbccid Smartcard Reader WUDF”) med kort fungerar ej riktigt.

Kortets innehåll i form av offentliga uppgifter kan läsas, men Bank-ID-servern kan ej nås, däremot updateservern. Felmeddelande: ”Bankid säkerhetsprogram är installerat, men programmet hittar inget Bankid.

Allting fungerar i andra datorer, med såväl Windows 7 som Windows 10. Efter omfattande felsökning tycks problemet bero på att tjänsten ”Windows Driver Foundation” inte körs. Problemet tycks för andra användare annars vara det motsatta: att tjänsten körs och drar mycket CPU-kraft.

SFC /SCANNOW hjälper inte. Hur får jag igång tjänsten? Försök med ”REGSVR32 /i” har ej hjälpt.

Kjell B

 

Svar

Det här var inte trivialt. Vad jag kan få fram har Windows Driver Foundation utvecklats en hel del genom åren. Det vore intressant att höra om den Windows 10-dator du har där det fungerar kör en äldre version av Windows 10. Det är nämligen så att tjänsten wudfsvc inte existerar i Windows 10 efter version 1703.

I stället finns nyare versioner med andra namn. Men vad det handlar om är en uppsättning verktyg och bibliotek som gör det lättare för hårdvarutillverkarna att tillverka drivrutiner. Det känns alltså som om det egentliga problemet ligger i kortläsarens drivrutiner.

Sök alltså efter nya drivrutiner för Microsoft Usbccid Smartcard Reader WUDF. Hjälper inte detta eller, inga går att hitta (de yngsta jag kan finna är tio år gamla), försök ta reda på vem som egentligen har tillverkat din kortläsare och leta efter drivrutiner där. Tydligen har Broadcom tillverkat många sådana kortläsare. Titta på fliken Information i enhetens egenskaper i Enhetshanteraren efter Maskinvaru-ID och sök på detta.

3 KOMMENTARER

  1. Efter att ha ställt min fråga och fortsatt felsökningen, så insåg jag också att tjänsten wudfsvc inte existerar i Windows 10 efter version 1703. Exakt hur ”Windows Driver Foundation” har förändrats kunde jag ej förstå mig på.

    Kortläsaren med ”Bank-ID på kort” HAR alltså fungerat på min stationära med Windows 7 sedan Juni 2018 och även på min bärbara dator med Windows 10. När det slutade att fungera på den stationära, så övergick jag till att använda den bärbara för den här funktionen. När även det slutade att fungera, blev det till att felsöka mera.

    -Det är inget fel på hårdvaran. Om jag till den stationära ansluter den disk med Windows 7, som jag använde innan Windows 10, så funkar det.

    -Jag avsatte en särskild dator för vidare felsökning, där jag utförde nedanstående.

    -Jag hämtade ISO-filer med Windows 10-versionerna 1803, 1903, 1909, 2004.

    -Jag installerade dessa via en ”ren” installation via boot från USB-minne.

    -Direkt efter respektive installation testade jag ”Bank-ID på kort”, vilket fungerade med alla versioner.

    -Jag initierade även manuellt uppdatering via Windows Update i alla versioner. ”Bank-ID på kort” fungerade.
    Det fungerade även efter att den senaste Windowsversionen hade installerats ”automatiskt”, utan manuell påverkan.
    Så där rök en teori om uppdateringsproblem som felorsak.

    Jag hör till dem som deaktiverar ”tjänster” som ALDRIG kommer att användas (t.ex. ”XBOX” och MYCKET annat).

    -Jag testade att återaktivera alla sådana tjänster, utan resultat.

    -Spåret med drivrutiner har jag förstås utforskat, men problemet ligger ej där.

    OBS! Det visade sig finnas en loggfil som Bank-ID-programmet skapar.
    Efter koll i den loggen, så visade det sig att problemet med felmedelandet:
    ”Bankid säkerhetsprogram är installerat, men programmet hittar inget bank-id” beror på: ”UHI mismatch”.
    När det tidigare fungerade stod det i loggen istället ”Using UHI type 3”.

    Jag har inte kunnat skicka in loggfilen, eller skapa ett ärende angående felet hos de som står bakom programmet, då deras ”support” endast tar upp ”FAQ” med frågor och svar. Det går inte att skapa ett ärende där, då länkarna bara ger rundgång utan att leda till något användbart.

    Jag kollade vidare på ”problem med UHI, ”Unique Host Identifier”.
    Detta visade sig helt enkelt vara datorns MAC-adress, kanske ihop med datornamnet som angavs vid installationen av Windows.

    How to Obtain the Host Name and Host ID of Your Computer:

    Open a Command Prompt (Start > All Programs >Accessories > Command Prompt)

    Issue the following commands:

    hostname
    getmac

    Physical Address Transport Name
    ==========================================================
    08-60-6E-6B-28-BC \Device\Tcpip_{D701AACF-E5A4-4B67-9589-02C1167B8625}
    00-FF-66-8C-CA-5E Media disconnected

    Datornamnet har ej ändrats.
    Nätverkskretsen på moderkortet har ej bytts ut:-)
    Nätverksidentitet nr 2 är en VPN-klient, som ju av Windows identifieras som inaktiverad hårdvara, när programmet ej körs.
    Det hjälper ej att deaktivera den ”hårdvaran” i Enhetshanteraren.

    Datorn uppgraderades från Windows 7 till Windows 10 i våras.
    Programmet ”Laplink Pc Mover” användes då för att få över 80% av de installerade programmen, etc.

    Jag har VÄLDIGT svårt att tro att detta har något med problemet att göra.
    För övrigt så uppgraderades den bärbara datorn -där Bank-ID tidigare har fungerat- via gratisvarianten för ett antal år sedan.

    • Jag tror inte heller att problemet har med uppgradering eller flyttning av programmen att göra. Min teori är fortfarande drivrutinen eller själva BankID-programmet och dess kompatibilitet. Jag hittade något som kanske kan vara värt att prova. Radera mappen C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\BankID\Config och installera sedan om BankID-programmet.

  2. -Jag raderade mappen: C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\BankID\Config.

    -Jag avinstallerade BankID-programmet.
    Övriga mappar under C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\BankID fanns kvar.

    -Jag installerade BankID-programmet, och valde därefter i installationsprogrammet alternativet ”Show the windows installer log”. Det gav felmeddelandet: ”2727 The directory entry Systemfolder does not exist in the directory table”.
    ”Config-mappen” var i detta skede ej skapad.

    -Jag startade Bank-ID-programmet, utan att vara ansluten till någon webtjänst som krävde programmet. Kortläsaren var ej heller ansluten.
    Det gav meddelandet: ”You have now updated BankID security application to vesion 7.9.1”,
    vilket jag finner märkligt, då jag ju tidigare hade avinstallerat programmet…
    Naturligtvis så hittades inget Bank-ID vid det testet.

    -Jag anslöt läsare och kort, och provade med Bank-ID-programmet via deras testfunktion: https://test.bankid.com.

    Då fungerade det!
    Mappen ”config” hade förstås skapats, innehållande filerna ”BispConfiguration” och ”BispPersistent”.

    Tack för tipset! GULDSTJÄRNA! Vad ska vi användare (och Datormagazin) göra när du inte längre kommer att jobba för tidningen?:-)

    Så det bör antaglien ha varit en tidigare uppdatering av själva Bank-ID-programmet som var orsaken till problemet.
    ”Uppdateringsmeddelandet”, vid en ominstalltion inger ej förtroende.
    Att installationsloggen i ”Systemfolder” ej hittades är ytterligare en sak som ej är godtagbar, vad det nu beror på.
    Jag misstänkte ett tag en gammal DLL-fil (C:\Users\Användarnam\AppData\Roaming\BankID\Temp\prmsh.dll).
    Men den verkar mest vara till för att initialt verifiera något vid den allra första starten av programmet?

    Det är mycket sorligt att ”supporten” för ett sådant här viktigt program består av en ”FAQ” med standardfrågor och svar som man inte har den minsta nytta av. Att ominstallera programmet (utan att utföra extra rensningsåtgärder) behöver man ingen FAQ för. Det är ju sådan här information man behöver, och normalt finner på HW eller SW-tillverkarnas forum, där programanvändare skriver om sina erfarenheter. Jag ska se om jag kan lyckas krångla in essensen av allt detta hos dem.
    Det går dock ej att använda Webmail för sådant, endast en explicit Mail-klient (nej, det går inte ens att kopiera/klistra E-postadressen…). Och frågan är om de bryr sig utan att man har loggat ett ärende, vilket jag inte har sett någon möjlighet till.

    För övrigt så räckte det tidigare ej att avinstallera, och sedan radera alla referenser till ”Bank-ID” i Registret, och ominstallera. Avinstallationsprogram som ej städar upp efter sig, så att applikationsprogrammet ej fungerar borde med ett sådant här MYCKET viktigt program ej förekomma!

    Ovanstående gäller min stationär dator med Windows 10 Pro.

    På den andra krånglande datorn (Windows 10 Home), med programmet installerat men ej fungerande så testade jag följande:

    -Jag raderade filen C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\BankID\Config\BispConfiguration och startade Bank-ID-programmet, vilket meddelade ””You have now updated BankID security application to vesion 7.9.1″….
    Filen ”BispConfiguration” hade skapats, och filen ”BispPersistent” hade uppdaterats till dagens datum, etc.

    -Jag testade via https://test.bankid.com.
    -Det fungerade!

    Så problemet kunde lösas otroligt lätt, när man väl visste hur man skulle göra.
    I fortsättningen ska jag ta mig en titt i (den dolda) ”Roaming-mappen”, och inte endast försöka med klassikern att Rensa i Registret, vilket kan vara rejält jobbigt med vissa applikationer. Tack för hjälpen!

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här