Fråga

Jag fick ett meddelande om uppdatering av Libre Office och gjorde det. Men programmet startar inte även om det finns installerat. Om jag högerklickar på lämplig fil och sedan väljer Libre Office, ger det ett felmeddelande om att det krävs privilegiehöjning!

Jag hittar inget råd hur det kan göras. För att kunna använda mina filer har jag sedan laddat ner Open Office och i det fungerar filerna okej. Nu föredrar jag Libre, så frågan är hur problemet kan åtgärdas. Jag kör Windows 10 Pro.

Peter

 

Svar

Du menar att uppdateringen gick bra, men sedan startar inte programmet? Den enklaste utvägen borde vara att avinstallera hela paketet. Ladda sedan ned den senaste versionen och installera på nytt.

Om du har en Brother-skrivare kan du också prova att stänga av Brother Control Center. Det finns en hel del uppgifter på nätet om att detta program kan ställa till problem med Libre Office.

 

 

4 KOMMENTARER

  1. Tack för förslag, men det har jag provat flera gånger. Vid installationen så visar alla tecken på att den fullföljs riktigt. En titt i aktuella mappar tyder på att så är gjort också, men jag vet inte om det är riktigt allt. Försökt att jämföra innehåll.
    Kanske inte tydliggjorde att Libre Office inte startar på kommando – inge händer.
    Om jag väljer en lämplig fil så kommer felmeddelande att det erfordras en privilegiehöjlning. Om jag i ställer under inställningar väljer att ett annat program skall köra filen – exempelvis Open Office så öppnas filen utan någon varning.
    Jag kan öppna fil på annan dator med LibreOffice.
    Det är nästan som om det är någon brandvägg som stoppar, men vet inte hur jag hittar sådan funktion/inställning, varken i windows eller aktuell AVG
    Förresten tack för notis om Brother control Center. Har inte sett varningen, men väl själv konstatert att det krånglar och stängt av.

    • Vilken version kör du av LibreOffice? Den senaste är 6.4.4, men den föregående är 6.3.6
      Om du inte redan gjort det, prova med 6.3.6.

      Den föregående versionen av LO kan vara mer stabil och med färre buggar. Prova därför med 6.3.6 och se om det gör någon skillnad.

  2. Bra förslag, men att backa till 6.3.6 gav absolut ingen skillnad i tidigare prov. Lite förundrad att varken Microsoft eller Dell kan ge mig hjälp. ( Använder en Dell XPS 13 9365 som ofta krånglar)

    • För alla som eventuellt drabbas av samma problem – ge inte upp. Visserligen har jag tappat räkningen på antalet ominstallationer, reparationsinstallation jag gjort med just 6.3.6-versionen. Till sist provades 6.4.4.2 och plötsligt fungerar allt!

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här