Fråga

 

Jag har en domän och en e-postadress till denna domän, till exempel jag@mindomän.se. Denna e-postadress används ytterst sparsamt, endast till vänner och pålitliga institutioner. Till alla andra använder jag e-postadresser från outlook.com och gmail.com.

Hur kan jag ändå få spam till jag@mindomän.se, som till exempel de alldeles uppenbara fejkmeddelandena från Netflix, Telia och SEB (där man förväntas klicka på en länk)? Även om jag (såvitt jag vet) aldrig blivit drabbad av något obehag, blir jag så upprörd över dessa meddelanden. Det är irriterande nog med exempelvis Viagrareklam, men dessa bedragarmeddelanden gör mig uppriktigt förbannad.

Håkan

 

Svar

 

Även adresser som man är rädd om kan tyvärr få spridning. Kanske det till exempel händer att dina vänner inkluderar din adress synligt i kopiefältet när de skickar meddelanden till flera personer? Andra adressater kanske skickar meddelandet vidare i ytterligare led och då står din adress kvar, synlig för alla att läsa. Och så småningom kan den hamna på skräppostmarknaden, där fungerande adresser är mycket attraktiva och sprids snabbt.

Ska man nödvändigtvis göra utskick till många personer är det bästa alltid att sätta alla mottagare i fältet ”Hemlig kopia” (BCC). Då kan ingen se de övrigas adresser eller skicka dem vidare.

Sedan är det ju också så att din domän inte är okänd – det är officiella uppgifter som inte är svåra att hitta. Kanske har du en så kallad catch-all-adress, där det inte spelar någon roll vad som skrivs före @, allt kommer fram? I så fall ska du logga in hos ditt webbhotell och stänga av den funktionen.

Skapa också ett svårgissat alternativ till din nuvarande adress och övergå successivt till att använda den. Efter ett tag kan du sedan stänga av den du använder nu. Kanske har ditt webbhotell också någon möjlighet att slå på ett spamfilter som stoppar en del av skräpposten innan den når dig? Kontrollera detta och använd den funktionen om den finns.

1 KOMMENTAR

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här