Vana nätsurfande vuxna kan inte se skillnad på sökträffar och betalda länkar i Google.

Enligt den nyligen publicerade ”Ofcom’s Adults’ media use and attitudes report 2016” kan hälften av nätsurfande vuxna inte se skillnad på vanliga sökträffar i Google och betalda sådana.

1 328 personer i Storbritannien har under 2015 fått titta på bilder av sökresultat och svara på om de tre översta listningarna var de bästa träffarna, de mest populära träffarna eller betalda länkar. Trots den gula fyrkanten med texten Annons gav en del flera svar, men endast 49 procent lämnade enbart det korrekta svaret att det handlade om betalda länkar.

Man har också delat upp resultaten mellan vana internetanvändare och nya sådana som haft internettillgång mindre än fem år. Av de senare var det bara 34 procent som gav enbart det korrekta svaret.

Undersökningen innehåller också manga andra intressanta uppgifter och kan hittas här: http://korturl.com/ofcom.

Föregående artikelNya Nvidia-kort
Nästa artikelNu kan du förbeställa Datormagazin Retro
Anders Reuterswärd
Anders har skrivit för Datormagazin sedan 1988. När tidningen lades ned blev det i stället High Score och därefter PC Hemma. Så småningom tillkom tidningen PC+, som efter några år slogs ihop med PC Extra och blev Datormagazin igen - cirkeln sluten. Anders är på flera sätt tidningens äldsta medarbetare och har försörjt sig på heltid som frilansare i över 20 år. Från och med 2019 arbetar han dock bara halvtid - andra halvan tillbringar han som pensionär och trivs med det.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här