Fråga
Alla appar i Startfönstret på Windows 8 som kräver Internet-åtkomst fungerar inte, som till exempel Store, Skydrive, Internet Explorer, och så vidare. Windows säger alltså att datorn inte är kopplad till Internet, vilket den är, för det fungerar fint på skrivbordet, både e-post och Internet Explorer.
Det är alltså bara apparna som det är problem med, vilket uppstod nyligen. De fungerade fint förut. Jag försökte att gå in i Åtgärdscenter och där under Windows Update klicka på ”Åtgärda problem som hindrar dig från att uppdatera Windows”, men det hjälpte inte tyvärr. Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!
Helge Nordahl
Svar
Det var ett märkligt fenomen och jag kan faktiskt inte på rak arm säga vad det beror på. Jag skulle rekommendera dig att börja med att köra Microsofts app-felsökare: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=268423. Om det inte hjälper finns det en del hjälp här också: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/what-troubleshoot-problems-app.
Kontrollera också att du inte råkar ha flera internetanslutningar definierade i Windows och om skrivbordet i så fall använder den ena och det nya gränssnittet den andra.
Prova även att tillfälligt inaktivera ditt antivirus/brandväggsprogram och se om det gör någon skillnad. Om detta löser problemet kan du experimentera med olika inställningar, eftersom du absolut inte bör ha säkerhetsprogrammet avstängt permanent.