Fråga
Nyligen köpte jag en Intel NUC-dator med fjärde generationens Intel-processor. När jag skulle köpa en SSD-enhet till denna tänkte jag inte på att det skulle vara en mSata disk och jag köpte därför en Samsung 840 Evo 250GB, som är för stor.
I stället för att returnera disken tänkte jag byta ut den mot en mekanisk disk i en ASUS Eeebox PC som jag har. Med Samsung-SSD:n följde det med en CD-skiva med. Bland annat ett kloningsprogram (Migration) och anvisningar hur man skulle klona den mekaniska disken och föra över allting till SSD:n.
Sedan var det bara att stoppa in SSD-disken i datorn och börja köra. Jag har gjort allt detta, men det fungerar inte fast programmet angav kloningen genomfördes korrekt.
BIOS hittar SSD:n men sedan, vid start, är skärmen svart och markören blinkar. Jag har försökt i BIOS med att ändra disken som IDE, SATA-kompatibel eller AHCI-kompatibel men det har inte hjälpt. Vad göra? Operativsystemet är Windows 8.1, 64 bit.
Ilias Koleskas
Svar
Förmodligen behöver Windows 8-installationen repareras. Jag antar att du inte har någon Windows-skiva eller installationsfilerna på ett USB-minne till din Eeebox? I så fall kan du använda en annan dator för att ladda ned en ISO-fil från Microsoft. Hur det går till kan du läsa här: www.datormagazin.se/artiklar/experten/20131126/saknar-installationsmedium.
Skapa sedan ett startbart USB-minne, också på den andra datorn, med hjälp av lämplig mjukvara, exempelvis Winusb Maker, http://joshcellsoftwares.com/products/zotacwinusbmaker.
Starta sedan din Eeepc från minnet (välj inställningar i BIOS för det) och välj att reparera systemet.