Fråga

Jag har Avast Internet Security. Och mitt problem är att brandväggen inte tillåter mig att komma ut på internet. Det kommer ett gult utropstecken på nätverk, men när jag stänger av brandväggen kan jag surfa som vanligt.

Nikolaos

 

Svar

Detta är tydligen inte ett helt ovanligt problem med Avast. Jag använder inte Avast själv och har ingen möjlighet att prova, men jag har hittat två möjliga lösningar på nätet.

Den första är att gå till programmets inställningar och bocka för ”Scan traffic from well-known browser processes only”. Det finns flera rapporter om att detta löser problemet.

Hjälper det inte har jag också hittat ett tips om att kontrollera några värden i systemregistret. Starta Registereditorn och navigera till nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentCotrolSet \ Services \ NlaSvc \ Parameters \ Internet. Anteckna webbadresserna som finns i värdena ActiveDnsProbeHost, ActiveWebProbeHost och ActiveWebProbePath.

Lägg sedan in dessa adresser i inställningarna Global Exclusions i Avast.

Jag hoppas att något av tipsen hjälper dig.

 

 

Föregående artikelYeti Nano – ny USB-mikrofon från Blue
Nästa artikelResurser på webben: Google vet allt
Anders har skrivit för Datormagazin sedan 1988. När tidningen lades ned blev det i stället High Score och därefter PC Hemma. Så småningom tillkom tidningen PC+, som efter några år slogs ihop med PC Extra och blev Datormagazin igen - cirkeln sluten. Anders är på flera sätt tidningens äldsta medarbetare och har försörjt sig på heltid som frilansare i över 20 år. Från och med 2019 arbetar han dock bara halvtid - andra halvan tillbringar han som pensionär och trivs med det.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här