Texten nedan är en annons av och från Viseo.se


Om du driver en sida på nätet är det viktigt att förstå hur du marknadsför den på bästa sätt. Det stämmer framförallt om du säljer någonting genom din sida, eller om du har information som du vill att så många som möjligt ska se. Här går vi igenom tre av de viktigaste marknadsföringsstrategierna som alla bör känna till.

Marknadsföring kan verka komplicerat i början och det finns mycket att lära när det kommer till vad som fungerar och vad som inte gör det. Är du helt ny inom ämnet kan du dock komma långt genom att lära dig tre strategier: sök, outreach och retargeting.

Optimera för sökmotorer

Att uppdatera sidan med rätt sökord är fortfarande viktigt för att ranka högt hos sökmotorer. Gör en bra sökordsanalys och lägg in dina nyckelord i välskrivna texter som är relevanta för sidan. Spamma inte sidan med sökord, utan placera dem på ett naturligt sätt och försök att ranka för flera nyckelord, både sådana som många andra sidor vill ha och sådana som inte är lika vanliga. Det tar lång tid att ranka för sökord, men trägen vinner. Att betala för sökannonser är ett snabbare sätt att få in besökare på.

Ett annat sätt att optimera på är genom att bygga länkar. Desto mer kvalitetslänkar du har, ju högre rankas din sida av sökmotorer som exempelvis Google. Många webbsideägare väljer att köpa länkar för att garantera att länkarna håller hög kvalitet, är placerade på webbsidor med höga besöksantal och från premiummarknader. Länkar av hög kvalitet som pekar mot din sida visar att din sida är en auktoritet inom ett ämne.

Lägg ner tid på outreach

Outreach-annonser är saker som Facebook-annonser, banners eller Youtube-reklam. Annonserna riktar sig mot personer som inte vet om att du finns, men de är intresserade av saker i samma bransch som du befinner dig i. Har du en butik med IT-produkter kan du till exempel rikta dina annonser så de syns på facebookgrupper där personer med ett IT-intresse är medlemmar. Outreach bygger på vad du vet om dina kunder och mer kunskap leder till bättre riktade annonser. Outreach-annonser kan få rätt målgrupp att känna igen ditt märke, men många glömmer snabbt vilka märken de har sett i annonser. Det tar oss till nästa steg.

Påminn dem med retargeting

När en besökare har varit på din sida kan de påminnas om dina produkter eller tjänster genom retargeting. En pixel (Javascript-kod) läggs på webbsidan och när besökaren klickar sig in på din sida sparas en cookie på deras browser. Pixeln gör att information om att besökaren har varit på din sida sparas. Du kan sedan vara med att buda om att dina retargeting-annonser ska synas på annonsutrymmet på olika webbsidor. På så sätt visas dina annonser på varje sida som besökaren går in på och de påminns om att du, dina varor eller tjänster finns.


Texten ovan är en annons av och från Viseo.se

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här