Fråga

Jag uppdaterade Windows 7 Ultimate (64 bit) till Windows 10 genast när gratiserbjudandet kom. Allt har fungerat tills nyligen när jag installerade uppdateringen från Windows.

Då började det efter ett tag komma blåskärm med bl.a. hänvisning till ”System_Service_Exception” och olika reparationsmetoder. Som från början fick igång Windows. Efter hand kom blåskärmen oftare och oftare för att till slut visas vid varje start. De olika förslagen fungerade inte längre och det gick inte att öppna Windows.

Eftersom problemet accelererade ungefär på samma sätt som när en hårddisk kraschar antog jag att detta var felet och installerade om allt på en tom disk. Först Windows 7 (som fungerade utmärkt) och sedan Windows 10. Som genast visade samma blåskärm.

Jag har Googlat på S_S_E, men det mesta är på utländska. Jag har dock sett svar som antyder att det kan vara minnesfel som orsakar skärmen. Varför påverkas inte Windows 7 i så fall?  Hur kan jag konstatera om det är minnesfel?

Jag har installerat om Windows 7 och allt som fanns på datorn före blåskärmarna och allt flyter på bara bra. Nu undrar jag om jag överhuvudtaget vågar uppdatera till Windows 10 på den här maskinen eller om jag ska fortsätta med ett väl fungerande Windows 7?

Håkan Lundberg

 

Svar

System_Service_Exception kan inträffa av flera olika skäl och inkompatibla drivrutiner eller program är troligare än minnesfel. Det skadar dock inte att först felsöka minnet. Det kan du enklast göra med hjälp av Windows inbyggda program Minnesdiagnostik. Klicka bara på startknappen och skriv ”minne” för att hitta det.

Du behöver inte heller installera Windows 7 och sedan uppgradera för att få Windows 10. Det är definitivt bättre att installera Windows 10 direkt för att slippa eventuella kvarsläpande drivrutiner och annat som kan ställa till med problem.

Ladda ned Microsofts verktyg för att skapa en installationsenhet här: http://korturl.com/w10se och använd det för att göra en startbar USB-enhet med Windows 10. Installera från denna. Vid aktivering kontrolleras datorn mot Microsofts databas, där det finns registrerat att du redan gjort uppgraderingen och därför är berättigad till Windows 10.

Kvarstår problemen efter en ren installation gäller det att börja felsöka. Öppna Enhetshanteraren och inaktivera allting du inte behöver för datorns funktion (webbkamera, skrivare och andra extraprylar). Försvinner felet, aktivera dem en i taget tills det återkommer, så har du hittat skurken och behöver antagligen hitta nya drivrutiner.

Det kan också vara någon mjukvara som orsakar felet. Oftast handlar det då om program som ”jobbar på djupet” som exempelvis antivirusprogram. Ta Loggboken till hjälp (högerklicka på startknappen för att enklast hitta den). Titta på felmeddelanden som kommit precis innan själva kraschen.

Med lite tålamod bör det gå att lösa problemet.

 

 

 

Föregående artikelProgramtips: Messagepop 2.1
Nästa artikelAsus UX360CA under luppen
Anders har skrivit för Datormagazin sedan 1988. När tidningen lades ned blev det i stället High Score och därefter PC Hemma. Så småningom tillkom tidningen PC+, som efter några år slogs ihop med PC Extra och blev Datormagazin igen - cirkeln sluten. Anders är på flera sätt tidningens äldsta medarbetare och har försörjt sig på heltid som frilansare i över 20 år. Från och med 2019 arbetar han dock bara halvtid - andra halvan tillbringar han som pensionär och trivs med det.

2 KOMMENTARER

  1. Eller så struntar man att använda w10 och kör w7 som fungerar perfekt 🙂
    Aldrig w10 för min del !
    Tipsar datormagazin ännu en gång, w7 är på stor återkomst vid försäljning av nya datorer.

  2. Hej,
    Jag har haft liknande problem men aldrig lyckats att installera Windows 10 i min Samsung Laptop. Har kommit till c:a 38% och sedan blåskärm. Har följt alla instruktioner med att ladda ner alla senaste drivrutinerna till Windows 8.1 och sedan påbörjat installationen men alltid samma resultat, blåskärm runt 38%. Det har även blivit samma resultat med en ren installation dvs formatering av hårddisk. Samsung och Microsoft skyller på varandra, Samsungs ServiceCenter säger att det är fel på Windows 10 och Microsoft säger att det är ett hårdvarufel. Sammanlagt försökte jag installera W10 6 gånger men inte lyckats. Lämnade in till Samsungs ServiceCenter för felsökning men innan de utförde felsökningen så hann den fria uppgraderingen passera ’bäst före datum’ så då skulle jag bli tvungen att köpa W10 innan de kunde göra felsökningen annars kunde de inte kolla om det gick att göra installationen. Det är verkligen konstigt att inte Samsungs ServiceCenter har möjlighet att göra en installation och sedan radera den ifall de skulle lyckas? Efter ett tags diskussion med teknikern så sa han att det var fel på hårddisken men jag har aldrig sett något tecken på det eftersom jag återinstallerat W8.1 6 gånger utan problem.

    Vilket råd har någon att ge om hur jag skall göra om jag vill installera W10?

    Vänligen Roland Eriksson

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här