Fråga

 

Jag kommer inte tillrätta med ett problem med produktnyckeln i mitt Windows Vista. Så ser felmeddelandet ut: ”Det går inte att bekräfta din produktnyckel. Kontrollera produktnyckeln och försäkra dig om att du har angett den korrekt.”

Hur ska jag komma till rätta med eländet? Datorn är en HP Pavilion a6552.sc med Vista Home Premium 64 bit. Detta började för cirka en månad sedan efter ett strömavbrott. Datorn fungerar när man klickar bort meddelandet om produktnyckeln, men det återkommer ungefär var femte minut.

Jag vill slippa att installera om, för det finns ingen skiva, utan en återställningsfunktion. Microsoft har beskrivit problemet här http://support.microsoft.com/kb/947190/sv. Metod 1 fungerar inte och efter flera försök gav jag upp. Metod 2 är ett dåligt alternativ – att köpa något gammalt som man redan en gång har betalat för. Hur ska jag bära mig åt för att komma till rätta med problemet?

Rolf Andersen

 Svar

 

Jag är inte säker på att Microsoft-artikeln beskriver din situation. Den handlar ju om problem under installationen av Windows, men ditt Windows är ju installerat och har fungerat tidigare om jag förstår dig rätt? Metod 1 är ju dock applicerbar ändå. Och fast du försökt flera gånger, titta noga på etiketten med produktnyckeln igen – gärna med förstoringsglas. Ett mycket vanligt fel är nämligen att förväxla tecken, till exempel 8 med B.

För övrigt är det lite märkligt att ett strömavbrott kan få Windows att tappa aktiveringen. Du kan kontrollera aktiveringsstatus genom att högerklicka på Dator i Startmenyn och välja Egenskaper. Titta längst ned i fönstret. Troligen står det att Windows inte är aktiverat. Klicka då på länken ” Klicka här om du vill aktivera Windows nu”.

Internetaktivering lär ju inte fungera, men prova att göra det via telefon och försök tills du får chansen att välja att tala med en telefonist. Förklara situationen, så kan du kanske få hjälp med en aktiveringskod. Det är dock inte säkert att detta går, eftersom det är en OEM-version av Windows du har. Det är alltså HP som ska stå för supporten. Du kan prova att kontakta dem, men det troligaste är att de rekommenderar dig att återställa datorn.

Ytterligare en sak att testa är att återställa Windows till någon återställningspunkt som ligger före strömavbrottet. Det känns inte så troligt att det skulle fungera, men kan alltid vara värt ett försök.

Ytterligare en sak som kan vara värd ett försök är att ladda ned en reparationsskiva för Vista. De finns här: http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download. Kanske löser reparationen även detta problem.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här