Close Menu
Datormagazin
    Facebook
    Senaste testerna
    • Test: Huawei Watch 5 & Fit 4 Pro
    • Test: Huawei Watch GT 3 SE
    • Test: Beoplay EX
    • Test: Sony Xperia 1 III
    • Test: Cooler Master Masterair MA624 Stealth och MA612 Stealth ARGB
    DatormagazinDatormagazin
    • Hem
    • Nyheter
    • Tester
      1. Toppklass
      2. DMZ Rekommenderar
      3. Gaming
      4. Jämförande test
      5. View All

      Test: OnePlus Pad 3 och Smart Keyboard

      10 juni, 2025

      Test: Huawei Watch 5 & Fit 4 Pro

      15 maj, 2025

      Motorola Razr 60 Ultra

      6 maj, 2025

      Test: Sennheiser HD 550

      7 april, 2025

      Test: Xiaomi POCO F7 Ultra

      6 juni, 2025

      Test: Kioxia Exceria Plus G4

      28 maj, 2025

      Test: AOC AGON PRO AG456UCZD

      21 maj, 2025

      Test: Asus ZenScreen Duo OLED MQ149CD

      18 maj, 2025

      Test: Kioxia Exceria Plus G4

      28 maj, 2025

      Test: AOC AGON PRO AG456UCZD

      21 maj, 2025

      Test: Cooler Master Masterliquid 360 ION & Hyper 612 APEX

      18 april, 2025

      Test: Sennheiser HD 550

      7 april, 2025

      Test: Logitech Ergo K860 vs. Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard

      19 augusti, 2021

      Vi utser den bästa multiskrivaren

      20 maj, 2021

      Test: Cooler Master Masterair MA624 Stealth och MA612 Stealth ARGB

      12 maj, 2021

      Test: Oneplus 9 Pro och Oneplus 9

      21 april, 2021

      Test: OnePlus Pad 3 och Smart Keyboard

      10 juni, 2025

      Test: Xiaomi POCO F7 Ultra

      6 juni, 2025

      Teknologin som driver e-sportturneringar: Hur allt hänger ihop

      2 juni, 2025

      Test: Asus NUC 15 Pro+

      1 juni, 2025
    • DMZ-riggen
    • Programtips
    • Gaming
    • Fråga experten
      • Hårdvara
      • Mjukvara
    • DMZ Retro
    • Shop
    • Om DMZ
      • Om Datormagazin
      • Annonsera
      • Nyhetsbrevet
      • Kundtjänst
      • Press & PR
    Facebook
    Datormagazin
    Hem » Fråga experten » Produktnyckeln fungerar inte
    Fråga experten

    Produktnyckeln fungerar inte

    Anders ReuterswärdBy Anders Reuterswärd4 november, 20103 Mins Read

    Fråga

     

    Jag kommer inte tillrätta med ett problem med produktnyckeln i mitt Windows Vista. Så ser felmeddelandet ut: ”Det går inte att bekräfta din produktnyckel. Kontrollera produktnyckeln och försäkra dig om att du har angett den korrekt.”

    Hur ska jag komma till rätta med eländet? Datorn är en HP Pavilion a6552.sc med Vista Home Premium 64 bit. Detta började för cirka en månad sedan efter ett strömavbrott. Datorn fungerar när man klickar bort meddelandet om produktnyckeln, men det återkommer ungefär var femte minut.

    Jag vill slippa att installera om, för det finns ingen skiva, utan en återställningsfunktion. Microsoft har beskrivit problemet här http://support.microsoft.com/kb/947190/sv. Metod 1 fungerar inte och efter flera försök gav jag upp. Metod 2 är ett dåligt alternativ – att köpa något gammalt som man redan en gång har betalat för. Hur ska jag bära mig åt för att komma till rätta med problemet?

    Rolf Andersen

     Svar

     

    Jag är inte säker på att Microsoft-artikeln beskriver din situation. Den handlar ju om problem under installationen av Windows, men ditt Windows är ju installerat och har fungerat tidigare om jag förstår dig rätt? Metod 1 är ju dock applicerbar ändå. Och fast du försökt flera gånger, titta noga på etiketten med produktnyckeln igen – gärna med förstoringsglas. Ett mycket vanligt fel är nämligen att förväxla tecken, till exempel 8 med B.

    För övrigt är det lite märkligt att ett strömavbrott kan få Windows att tappa aktiveringen. Du kan kontrollera aktiveringsstatus genom att högerklicka på Dator i Startmenyn och välja Egenskaper. Titta längst ned i fönstret. Troligen står det att Windows inte är aktiverat. Klicka då på länken ” Klicka här om du vill aktivera Windows nu”.

    Internetaktivering lär ju inte fungera, men prova att göra det via telefon och försök tills du får chansen att välja att tala med en telefonist. Förklara situationen, så kan du kanske få hjälp med en aktiveringskod. Det är dock inte säkert att detta går, eftersom det är en OEM-version av Windows du har. Det är alltså HP som ska stå för supporten. Du kan prova att kontakta dem, men det troligaste är att de rekommenderar dig att återställa datorn.

    Ytterligare en sak att testa är att återställa Windows till någon återställningspunkt som ligger före strömavbrottet. Det känns inte så troligt att det skulle fungera, men kan alltid vara värt ett försök.

    Ytterligare en sak som kan vara värd ett försök är att ladda ned en reparationsskiva för Vista. De finns här: http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download. Kanske löser reparationen även detta problem.

    operativsystem
    Share. Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Missa inte

    Fråga experten

    Konvertera till Windows 11

    8 november, 20211 Min Read
    linuxtips

    Minitips – Fånga ett fönster som rymt

    22 oktober, 20211 Min Read
    Linux

    Whonix, systemet för dig som månar om din integritet

    13 september, 20213 Mins Read
    Fråga experten

    Hur får jag Wi-Fi genom betongvägg?

    26 augusti, 20212 Mins Read
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Senaste kommentarerna
    • Andreas Rejbrand om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Petter om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Anders Öhman om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Tobias om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Anders om Test: HP Envy X360
    Fler nyheter

    Glorious Gamings Pro-möss lanseras i vit

    25 september, 2024

    Gen Z och kvinnor väljer mobilen framför sex

    25 september, 2024

    Många Svenska företag lever inte upp till sina visioner gällande hållbarhet.

    21 augusti, 2024

    Nya Philips 49B2U6903CH – en skärm för ”den moderna arbetsplatsen”

    28 juni, 2024

    Toppklass

    Test: Huawei Watch 5 & Fit 4 Pro

    15 maj, 2025

    Test: OnePlus 12

    23 februari, 2024

    Test: Philips Evnia 49M2C8900

    7 januari, 2024

    Test: Corsair Dominator Titanium DDR5

    28 september, 2023
      Kontaktinformation
      Kontaktinformation

      Omsoc Publishing AB
      Datormagazin
      Box 440 73
      100 73 Stockholm
      Sweden

      Telefonnummer: +46 8–208 118
      E-post: datormagazin@datormagazin.se

      Missa inte

      M.2 optimerad NAS-prestanda

      2 september, 2024

      WiFi 7 – När, var, hur & varför

      23 augusti, 2023

      TCS digitala tvillingar och deras prediktiva kraft.

      4 juli, 2023
      Datormagazin
      Facebook YouTube RSS
      • Om cookies
      • Hantering av personuppgifter
      • Köpvillkor www.datormagazin.se
      © 2025 Datormagazin/Omsoc Publishing AB, org-nr: 559034-9014 – Ansvarig utgivare: Anders Öhman

      Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.