texten nedan är en annons av och från Esportsinsider
E-sport är den nya tidens sport och att i stort sett allt hänger på teknologi är ingen överraskning för någon. Att e-sport ofta är i framkanten med att introducera ny teknologi är inte heller förvånande. Men precis hur det hela fungerar – vilken teknologi som används inte bara för de tävlande utan också för live streaming och mer – är det inte många som har koll på. Det är vad vi kommer att undersöka idag.
Kort och gott om e-sportens historia
Redan under det tidiga 90-talet började det hållas tävlingar med datorspel. Man började tävla i arkadspel redan innan internet spreds världen över, men när det gjorde det kunde e-sport börja utvecklas på riktigt.
År 1997 ordnades den första e-sportturneringen med 2 000 deltagare. År 2000 bildades “Korean E-sports Association” vilket innebar att tävlande dataspel erkändes för första gången på riktigt. Över 10 år senare, 2011, föddes Twitch och då blev växten av e-sport explosiv. Plötsligt populariserades e-sport internationellt eftersom vem som helst gratis kunde titta på sporten och de som var bra på att spela kunde hitta tittare och till och med ta del av turneringar online. Sidor för e-sport betting började också dyka upp.
Prissummorna fortsatte att öka med populariteten. År 2017 delades totalt 110,6 miljoner amerikanska dollar ut i prissummor fördelat över tusentals turneringar.
Enligt statistik var den globala e-sports streamingmarknaden värderad 2,8 miljarder amerikanska dollar år 2024 – och förväntas växa och nå ett värde av skyhöga 16,7 miljarder amerikanska dollar år 2033.
Teknologin som används idag
E-sport har växt allt eftersom teknologin har utvecklats. Bland annat används följande teknologi för att göra e-sport möjlig.
För spelande
För att videospel ska fungera i första hand krävs en hel del teknologi. För att tävla i spel behöver man högpresterande grafikkort, processorer och tillbehör som förbättrar spelkvaliteten och gör återkopplingen omedelbar.
För att spela på en professionell nivå ska vara möjligt krävs avancerad teknologi när det gäller både hårdvara och mjukvara. Millisekunder kan göra hela skillnaden och ett nätverk med låg fördröjning är därför avgörande.
Tjänster som NVIDIA GeForce Now och Xbox Cloud Gaming gör spel tillgängliga utan hårdvaran man annars hade behövt, vilket har ökat både antalet spelare och antalet tittare.
Många populära spel inom e-sport är också baserade på avancerade spelmotorer som är mjukvara av mycket hög komplexitet. Fortnite och Valorant använder till exempel Unreal Engine.
Inte bara det, men utrustningen en spelare har kommer också spela en enorm roll. Det är viktigt att mus och tangentbord inte har någon fördröjning och att skärmen har en otroligt hög uppdateringshastighet. Hörlurarna och till och med stolen kan också vara skillnaden mellan en vinst och en förlust.
Den snabba utvecklingen av AI håller också på att bli viktigare och viktigare för e-sportspelare. AI kan analysera spel för att träna spelare och hjälpa till med strategiutveckling. Genom en detaljerad analys kan spelare veta vart specifikt de kan förbättras och strategiskt bli bättre och bättre med fortsatt feedback med dataanalys.
För streaming av turneringar
För att kunna streama turneringar så att tusentals fans kan se på behövs den bästa och senaste teknologin. Det finns såklart vissa självklarheter – kameror och mikrofoner behövs. Inspelningskort behöver vara perfekta. Internet med hög hastighet och utan fördröjningar behövs. Men förutom självklarheterna finns en hel del annan teknologi som man inte nödvändigtvis tänker på.
Det krävs inte bara snabb internetuppkoppling för att kunna livesända turneringar. Det krävs stabila servrar och plattformar som Twitch för att göra det möjligt att nå den publiken e-sport har nått idag. Denna teknologi har varit nödvändig för att förvandla e-sport till en global sport värd många miljarder.
Vad händer näst? Framtidens teknologi
När man ser på en spännande e-sportmatch tänker man inte på all den fantastiska teknologi som gör evenemanget möjligt. Det är just när man glömmer teknologin som den är så bäst – så smidig, sömlös och responsiv att den blir en del av en själv eller omgivningen.
Vi skulle snart kunna ha ännu mer uppslukande upplevelser både för spelare och tittare med teknologi som VR på gång. Det skulle till och med kunna leda till en helt ny genre av e-sport – en helt ny genre med ett eget namn.
Mer sofistikerad tillämpning av AI kommer också att påverka tillväxten av e-sport.
Det är svårt att säga precis vilket håll e-sport kommer att gå. Men en sak som är säker är att e-sport kommer att fortsätta att ligga i framkanten av teknologisk utveckling.