Close Menu
Datormagazin
    Facebook
    Senaste testerna
    • Test: Huawei Watch 5 & Fit 4 Pro
    • Test: Huawei Watch GT 3 SE
    • Test: Beoplay EX
    • Test: Sony Xperia 1 III
    • Test: Cooler Master Masterair MA624 Stealth och MA612 Stealth ARGB
    DatormagazinDatormagazin
    • Hem
    • Nyheter
    • Tester
      1. Toppklass
      2. DMZ Rekommenderar
      3. Gaming
      4. Jämförande test
      5. View All

      Test: OnePlus Pad 3 och Smart Keyboard

      10 juni, 2025

      Test: Huawei Watch 5 & Fit 4 Pro

      15 maj, 2025

      Motorola Razr 60 Ultra

      6 maj, 2025

      Test: Sennheiser HD 550

      7 april, 2025

      Test: Xiaomi POCO F7 Ultra

      6 juni, 2025

      Test: Kioxia Exceria Plus G4

      28 maj, 2025

      Test: AOC AGON PRO AG456UCZD

      21 maj, 2025

      Test: Asus ZenScreen Duo OLED MQ149CD

      18 maj, 2025

      Test: Kioxia Exceria Plus G4

      28 maj, 2025

      Test: AOC AGON PRO AG456UCZD

      21 maj, 2025

      Test: Cooler Master Masterliquid 360 ION & Hyper 612 APEX

      18 april, 2025

      Test: Sennheiser HD 550

      7 april, 2025

      Test: Logitech Ergo K860 vs. Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard

      19 augusti, 2021

      Vi utser den bästa multiskrivaren

      20 maj, 2021

      Test: Cooler Master Masterair MA624 Stealth och MA612 Stealth ARGB

      12 maj, 2021

      Test: Oneplus 9 Pro och Oneplus 9

      21 april, 2021

      Test: OnePlus Pad 3 och Smart Keyboard

      10 juni, 2025

      Test: Xiaomi POCO F7 Ultra

      6 juni, 2025

      Teknologin som driver e-sportturneringar: Hur allt hänger ihop

      2 juni, 2025

      Test: Asus NUC 15 Pro+

      1 juni, 2025
    • DMZ-riggen
    • Programtips
    • Gaming
    • Fråga experten
      • Hårdvara
      • Mjukvara
    • DMZ Retro
    • Shop
    • Om DMZ
      • Om Datormagazin
      • Annonsera
      • Nyhetsbrevet
      • Kundtjänst
      • Press & PR
    Facebook
    Datormagazin
    Hem » Artikel » Så utvecklas HyperX NGENUITY
    HyperX NGENUITY
    I kommande versioner av NGENUITY kan det bli möjligt att automatiskt detektera vilket spel som spelas och utifrån denna ladda önskade makron och andra inställningar
    Artikel

    Så utvecklas HyperX NGENUITY

    Patrik WahlqvistBy Patrik Wahlqvist29 november, 20226 Mins Read

    Denna artikel är utförd på uppdrag av HyperX


    Vi tittar närmare på utvecklingen av NGENUITY – mjukvaran som låter dig optimera och konfigurera dina HyperX-produkter i ett smidigt gränssnitt.

    För att göra det möjligt att få ut det lilla extra från dina HyperX-produkter har tillverkaren tagit fram mjukvaran NGENUITY. Detta är ett enhetligt program och gränssnitt för att hantera alla tänkbara inställningar för kompatibla produkter. Bredden är minst sagt rejäl, här hanterar du allt från funktioner för musens knappar, skapande och lagrande av makron för tangentbord, optimering av virtuellt 7.1-ljud för ditt headset eller så kan du matcha RGB-ljusen över hela HyperX-spektrat av produkter.

    För att få en bättre insikt i programmet har vi pratat närmare med Mark Fuller, Field Application Engineer på HyperX. Mark berättar även om den fortsatta utvecklingen med att eventuellt skapa någon form av enhetlighet mellan produkterna HP, HP Omen, Victus och HyperX, för på detta sätt skapa ett unifierat utseende som sträcker sig över den alltmer omfattande produktportföljen.

    Mark Fuller, Field Application Engineer på HyperX
    Mark Fuller, Field Application Engineer på HyperX, ger oss en bredare bild av utvecklingen av programmet NGENUITY

    Nya förutsättningar och bredare

    Vi börjar med det sistnämna. För allt sedan HyperX blev en del av HP har mycket förändrats. Lite över en natt har HyperX (som tidigare varit en del i Kingston, en tillverkare med lite av en ”familjeföretags”-känsla) klivit in och blivit en del av HP som enligt Gartner är världens näst största leverantör av persondatorer med en marknadsandel på nästan 19 procent.

    Detta har bland annat inneburit att HyperX fått en helt ny, och mycket bredare produktportfölj att ta ställning till samtidigt som företaget dessutom får en större bredd av tekniska resurser och tekniker.

    – Nu när vi är en del av HP har vi inte bara tillgång till fler resurser när det gäller ingenjörer på mjukvarusidan, utan också ett större ekosystem av produkter, som vi med tiden kommer att införliva i våra olika designfilosofier, säger Mark Fuller vid HyperX.

    Integration och interaktion mellan produkter från HP, HP Omen, Victus och HyperX är något de undersöker för tillfället. Parallellt bygger företaget vidare på den funktionalitet som redan finns tillgänglig via både NGENUITY för HyperX-produkter och Omen Light Studio för andra enheter (inklusive konkurrerande produkter).

    – I slutänden syftat detta till att ge konsumenter den bästa möjliga upplevelsen oavsett hur de väljer att bygga och kombinerad sitt system och sina tillbehör, säger Mark Fuller.

    Communityoriterad utveckling

    Vid HyperX sker utvecklingen av både hård- och mjukvara enligt ett sedan länge fastlagt schema som börjar i genomförandet av interna tester för att säkerställa att allt fungerar som förväntat. Dessa efterföljs av en fas där en grupp testpersoner/ HyperX-användare, tillsammans med ett testlabb, går igenom hårdvara/mjukvara för att identifiera eventuella problem.

    HyperX NGENUITY – i Microsoft Store
    HyperX NGENUITY finns i skrivande stund bara tillgängligt för Windows-baserade datorer där programmet går att ladda ned från Microsoft Store.

    – När vi avslutat denna nivå av testning släpps funktionen live, men fortsätter att övervakas i upp till 90 dagar för att hitta och korrigera eventuella problem som vi kan ha missat eller som är mer specifika för olika system, säger Mark.

    Som det fungerar nu så kan NGENUITY användas för att konfigurera RGB, makron och ljudinställningar, vilket även inkluderar equalizeroptimering för merparten av HyperX produkter som körs i Windowsmiljö. Programmet går att ladda ned via Microsoft Store. Men trots att det inte stöds av andra plattformar eller konsoler så finns alternativa vägar för att ändå kunna dra nytta av personligt optimerade inställningar.

    NGENUITY
    NGENUITY användas för att konfigurera RGB, makron och ljudinställningar, vilket även inkluderar equalizer för HyperX-produkter, men tanken är att även inkludera stöd för bland annat HP, HP Omen, och Victus-enheter.

    – Just nu stöds merparten av HyperX produkter av NGENUITY vilket även omfattar våra nya skärmar. Till detta jobbar vi med projekt tillsammans med Omen Light Studio som kommer göra det möjligt att kontrollera enheter från olika märken från ett program. Vi jobbar även på att hitta lösningar som gör att användare kan ta med sig sina inställningar till andra plattformar som i nuläget inte stöds, eller där NGENUITY inte kan installeras. Ett exempel på detta är vår HyperX QuadCast S-mikrofon där du som användare kan konfigurera enheten från en PC, spara profilerna och sedan ansluta den till en PS5-konsol och här se dina personliga färger och mönster.

    Vill minska prestandatappet

    Att kunna skapa en gemensam programplattform för att konfigurera både HyperX och HP:s befintliga och kommande produkter samt även kanske tredjepartsenheter är något som teknikerna på HyperX jobbar med. Detta dels för att underlätta för slutanvändaren, dels för att varje alternativ programlösning som krävs för att utföra dessa uppgifter upptar resurser från datorn. Resurser som med ett enhetligt gränssnitt kan frigöras och användas till att uppnå bättre prestanda för spelen, eller det vi jobbar med.

    LÄS OCKSÅ: Produktgenomgång: HyperX Alloy Origins – PBT

    Tänk till exempel att du sitter vid en dator med en (1) lösning för chassits fläktar, en lösning för vattenkylning av processor, en annan lösning som hanterar grafikkortets RGB. Sedan har moderkortet sin egen mjukvara till vilken vi ska addera program för alla typer av kringutrustning som sedan helst ska synkroniseras med varandra. Det gör att vi använder tre, fyra eller kanske än fler småprogram som i slutändan gör samma sak.

    – För varje kringutrustning som ansluts till vår dator och som i sin tur kräver sin egen mjukvarusvit ökar definitivt belastningen. Detta är kanske inte lika viktigt för mer vardagsspelande men för den mer inbitna gamern vill man oftast tweaka varje parameter och flytta över alla tänkbara resurser till spelet för maximal FPS och minimal latens. Vårt mål är att ha en enda mjukvara som kan styra alla tillbehör, oavsett märke, för att hjälpa kunderna att minimera påverkan på deras system.

    Grunden till såväl NGENUITY som andra HyperX-baserade program kommer så klart från de egna utvecklarna, men när det i nästa skede kommer till olika speciallösningar så tas dessa oftast fram baserade på feedback från användare. Det kan gälla allt från nya eller förbättrade funktioner i mjukvara till nya möjligheter eller önskemål gällande hårdvaran i sig. Ett sådant exempel gäller möjligheten att automatiskt detektera vilket spel som spelas och utifrån denna ladda önskade inställningar för den utrustning som används.

    HyperX NGENUITY – makrolösning
    I kommande versioner av HyperX NGENUITY kan det bli möjligt att automatiskt detektera vilket spel som spelas och utifrån det ladda önskade makron och andra inställningar.

    – Redan i dagslägen kan, om användaren sedan tidigare skapat en korrekt konfiguration, HyperX NGENUITY växla mellan olika profiler baserat på vilket spel som körs. Detta kräver dock att vi pekar på respektive spels exekverbara fil för att det ska fungera. För att ta detta ytterligare en nivå och förenkla och förbättra spelupplevelsen för användaren så jobbar vi tillsammans med olika utvecklingspartners inom vissa titlar där vi inom en snar framtid hoppas på att kunna erbjuda olika reaktiva effekter vilket även omfattar automatiserad speldetektering, säger Mark Fuller och fortsätter:

    – Till detta jobbar vi med ett flertal olika funktioner och produkter som vi i dagsläget inte kan gå närmare in på, så det blir en intressant framtid för både oss och våra användares, avslutar Mark.

    Guide: HyperX NGENUITY

     

    gaming HyperX NGENUITY
    Share. Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Missa inte

    Tester

    Test: OnePlus Pad 3 och Smart Keyboard

    10 juni, 20257 Mins Read
    Artikel

    Test: Xiaomi POCO F7 Ultra

    6 juni, 20257 Mins Read
    Artikel

    Test: Asus NUC 15 Pro+

    1 juni, 20255 Mins Read
    Tester

    Test: Kioxia Exceria Plus G4

    28 maj, 20255 Mins Read
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Senaste kommentarerna
    • Andreas Rejbrand om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Petter om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Anders Öhman om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Tobias om Test: Samsung Galaxy watch 7
    • Anders om Test: HP Envy X360
    Fler nyheter

    Glorious Gamings Pro-möss lanseras i vit

    25 september, 2024

    Gen Z och kvinnor väljer mobilen framför sex

    25 september, 2024

    Många Svenska företag lever inte upp till sina visioner gällande hållbarhet.

    21 augusti, 2024

    Nya Philips 49B2U6903CH – en skärm för ”den moderna arbetsplatsen”

    28 juni, 2024

    Toppklass

    Test: Huawei Watch 5 & Fit 4 Pro

    15 maj, 2025

    Test: OnePlus 12

    23 februari, 2024

    Test: Philips Evnia 49M2C8900

    7 januari, 2024

    Test: Corsair Dominator Titanium DDR5

    28 september, 2023
      Kontaktinformation
      Kontaktinformation

      Omsoc Publishing AB
      Datormagazin
      Box 440 73
      100 73 Stockholm
      Sweden

      Telefonnummer: +46 8–208 118
      E-post: datormagazin@datormagazin.se

      Missa inte

      M.2 optimerad NAS-prestanda

      2 september, 2024

      WiFi 7 – När, var, hur & varför

      23 augusti, 2023

      TCS digitala tvillingar och deras prediktiva kraft.

      4 juli, 2023
      Datormagazin
      Facebook YouTube RSS
      • Om cookies
      • Hantering av personuppgifter
      • Köpvillkor www.datormagazin.se
      © 2025 Datormagazin/Omsoc Publishing AB, org-nr: 559034-9014 – Ansvarig utgivare: Anders Öhman

      Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.