texten nedan är en annons
För spelare som loggar in och ser genom kameran ser det ut som ett kasino, men om man skulle kunnat ta ett steg tillbaka skulle man se något som liknar en TV-studio mer. Mikrofoner, kameror, beräknad belysning och skärmar. För att skapa en upplevelse som verkligen liknar den på ett riktigt casino krävs noggrann design, finess och teknologi.
Idag tittar vi bakom kulisserna på hur dessa live casinon fungerar samt teknologin som behövs för att göra denna typ av online-upplevelse möjlig.
Detta menas med ett live casino
Ett live casino är ett nätcasino som erbjuder spel som sker med riktiga kort, riktiga dealers och riktiga andra spelare. Man streamar upplevelsen i realtid och kan kommunicera med dealer och andra spelare via chatt. Eftersom rundor utspelar sig på riktigt och spelet är socialt är spelare mer engagerade än de kanske vanligtvis är.
Live blackjack och live poker är två av de vanligaste spelen. Nästa alla moderna nätcasinon erbjuder numera live spel som poker – här är en översikt över bästa pokersidor just nu.
Eftersom själva spelet faktiskt sker på riktigt är det dyrare att driva live casino än att erbjuda digitala versioner av spel, och detta reflekteras genom att man inte kan testspela gratis och att minsta insatsen oftast är högre än på de helt digitala spelen.
Utvecklingen av live spel på casinon
De får det att se enkelt ut – det är en del av illusionen. Men live spel kräver noggrann utveckling, den bästa tillgängliga teknologin och specialanpassad mjukvara. I den här sektionen får du en övergripande bild av hur utvecklingen av live casinon fungerar.
Planeringsfasen
Det börjar med en plan. Man bestämmer hur många live bord som ska erbjudas, vilka spel som ska finnas och om andra planer kring temat och detaljerna av upplevelsen man vill skapa.
Utveckling av spelkonceptet
När planeringen är klar är nästa steg spelkonceptet. Här bestämmer man mer tekniska detaljer kring hur spelet ska fungera och vad för funktioner som kommer att finnas. Reglerna är nu tydliga och efter utvecklingen av spelkonceptet får teamet veta precis vilka funktioner som kommer att behövas i mjukvaran.
Design av studion
När man vet hur spelet ska fungera är det dags att fokusera på konceptet av studion. För att det inte ska vara för högljutt, man inte ska se någonting konstigt i bakgrunden men det samtidigt inte ska kännas tomt behöver detta anpassas och planeras mycket exakt. I det här stadiet fokuserar man också på att fastställa hur dealern kommer att kontrollera spelet och till vilken grad spelet kan automatiseras.
Hyrning och träning av anställda
På många sätt kan detta stadiet faktiskt vara det viktigaste. Det är trots allt dealers som spelare finns där för. När det gäller live casinon är personligheten på dealern en av de absolut viktigaste faktorerna. Spelare som letar specifikt efter live dealers vill ha någon som är charmig att underhållas av under spelet.
I det här stadiet väljer och tränar man dealers. Dealers måste känna till alla kontroller noggrant för att inte göra misstag, och måste såklart vara bra på att blanda och dela ut kort samt känna till etikett inom spelet och se till att de fortsätter vara centrerade på spelarens skärm.
Förberedelse av teknologi – kameror, mikrofoner, belysning
När allt annat är färdigt gäller det att sätta ihop det hela. Även efter noggrant planering kommer troligen oväntade utmaningar uppstå, och det kan ta en hel del tid att få allt att hänga ihop som det ska och utan dröjsmål.
Nu ska allt fysiskt vara på plats – kameror, mjukvara, fysisk utrustning och dealer.
Detta gäller också teknologin för insatser och utbetalningar. Spelare ska automatiskt få sina utbetalningar. Fel som orsakar att en spelare inte får rätt utbetalning är oacceptabelt.
Live streaming-mjukvara och interaktivitet
När allt i studion och på datorn är på plats är det dags att fixa med videoströmning. Allting måste hänga ihop perfekt för att spelarens handlingar ska registreras och visas för dealern i realtid. Att bemästra flödet och få spelet att kännas naturligt responsivt kan ta lite tid och kräver en snabb maskin och hög internethastighet.
När det fungerar som det ska finputsas också steaminginnehållet – kanske läggs bakgrundsljud till digitalt, videofärger redigeras och alla detaljer är noggrant justerade tills resultatet är perfektion.
Specifik teknologi som används på live casinon
För att live casinon ska vara möjliga krävs mängder av teknologi och avancerad mjukvara. Bland den teknologi som används finns specifikt följande:
- HD streamingkamera och mikrofon. För att man ska se dealern ordentligt krävs en bra kamera och mikrofon inställda för att skapa den mest behagliga tittarupplevelsen.
- RNG. För att spelet ska vara verkligt rättvist krävs en bra RNG (Random Number Generator) som kommer så nära sann slump som bara möjligt.
- Mjukvara för spel. Programmering av hur spelet fungerar samt hantering av in- och utdata. Denna typ av mjukvara är redan utvecklad av många leverantörer som Push Gaming och Microgaming.
- Speciella kameror och OCR-program. Förutom kameran på dealern krävs även en kamera och OCR-funktionalitet som kan uppfatta och tolka kort och automatiskt registrera dessa på systemet.
- Snabbt internet. Blixtsnabbt internet på bägge sidor krävs för att spelare ska få upplevelsen praktiskt taget i realtid och känna att både dealer och spel är responsiva.
- Dataanalys. För att kunna förbättra spelupplevelsen krävs även datainsamling och analys genom mjukvara som kan samla och sammanställa viktig information, såsom vad som hände när en spelare plötsligt loggade av mitten av rundan.
Sammanfattningsvis
Vi lever i en tid där den nyaste teknologin kan användas för underhållning, och resultatet är verkligen fascinerande. Våra upplevelser blir först digitala, men går nu på många sätt tillbaka till mer komplexitet, som med live casinon – man vill ha det bästa av två världar.
Och det är inte här som resan slutar. Vi kommer säkert se fortsatt utveckling av live casinon och så småningom VR casinon. Framtiden för casinon är spännande och verkar förvånansvärt bli mer likt vanliga landbaserade casinon efter alla dessa år av spelutveckling.