Fråga

I samband med att vi precis har bytt bredband från långsamt ADSL-abonnemang till ett något mindre långsamt 4G-abonnemang från Telenor har vi fått problem med ett antal, dock långt ifrån alla, webbplatser och webbaserade tjänster. Vissa webbplatser visas överhuvud taget inte. Vissa appar fungerar inte. Det vill säga, de hämtar inte webbaserade data.

Exempel på webbsidor som jag har haft problem med är Storytel, post-punk.com, och Fronter19/Itslearning. Löplabbets webbplats laddar inte ner bilder på skor (men allmänna illustrationer på förstasidan), men fungerar för övrigt. Garmin Connect kunde inte hämta senaste aktiviteter. TV.nu kunde inte hämta aktuell tablå.

LAN:et är konfigurerat med dynamisk DHCP (förnyas en gång per dag), IP-adresser från 192.168.0.100 – 192.168.0.200. Det är samma C-nätverk som jag använde tidigare (för att slippa ändra i sådant som NAS:en som har fast IP-adress). Jag har tagit bort den fasta IP-adressen på datorn och låter den hämta IP dynamiskt. Datorn är ethernet-ansluten (dock står det i routerns ethernet-inställningar att inget ethernet är anslutet). 4G-routern är en Huawei 4G Router 3 Pro. Jag har försökt följande:

– Testat på tre olika webbläsare på datorn Firefox (standard), Chrome (nyinstallerad för att testa på, alltså helt ren), och Edge (öppnad för första gången). Jag har också testat Firefox och Chrome på telefonen (Android).

– Rensat cache och webbhistorik från historikens början. Detta kan lösa problemet temporärt, men det återkommer snart (utan att jag hittar någon logisk förklaring). Dessutom kan det också här bli problem med att hämta bilder.

– ipconfig/flushdns.

– Startat om routern (och kollat så att den är uppdaterad).

– Testat att stänga av routerns brandvägg.

– Den gamla routern är igång, men jag har provat att stänga av den. Den är inte heller längre kopplad till LAN:et med kabel. Men allting fungerar som det ska om jag byter till den gamla routerns wifi (och om jag byter till min 4G-leverantör – Telia – på min telefon).

Hur går jag vidare?

Lars Almén

Svar

Det här låter som DNS-problem. Det kan vara Telenors DNS-servrar som inte är optimala. Du kan i alla fall kolla om det är det som är orsaken genom att prova andra. Logga in i routerns inställningar (du hittar lösenord och sådant på undersidan, eller så kan du använda Huawei Smarthome App).

Leta dig fram till DHCP-inställningarna och ange nya adresser vid Primary DNS Server och Secondary DNS Server. Du kan till exempel använda Cloudflares utmärkta och snabba servrar, med adresserna 1.1.1.1 och 1.0.0.1. Ett alternativ är Googles DNS, 8.8.8.8 och 8.8.4.4, men betänk att du då ger Google ännu mer information om dig än vad de redan har …

 

 

2 KOMMENTARER

  1. Hade tidigare en Asus router med inbyggd 4G och provade med mitt Telenorabonnemang.
    Det fungerade inte så bra, men det var inget fel på routern. Felet log hos Telenor.

    Jag fick lämna tillbaka allt då det inte fungerade, Telenor spärrar många 4G-produkter/routrar från att få en publik ip-adress eftersom de inte lagt in dessa enheter och MAC-adresser i listan över routrar, och alltså tror det är en mobiltelefon

    • Lars har meddelat att problemen kvarstod med Cloudflares DNS, men att det verkar fungera bra med Google.

Skriv ett svar

Skriv din kommentar
Ange ditt namn här